Bonus malus (BM) - system zniżek i zwyżek stosowany w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych do określenia kwoty składki. Program przyznaje kierowcom punkty za bezszkodową jazdę, kwalifikując ich do odpowiedniej klasy taryfowej. Im wyższa klasa taryfowa, tym większe rabaty, a tym samym tańsza polisa. Zniżkę, czyli bonus, kierowca może otrzymać za bezszkodową jazdę, a zwyżkę, inaczej malus, za spowodowanie wypadku. Na podstawie systemu bonus malus ustalana jest składka zarówno OC, jak i AC. Co ważne, każdy kierowca ma osobną historię szkodowości, jeśli chodzi o te dwa typy ubezpieczeń komunikacyjnych.
Zasady ustalania rabatów dla kierowców nie są uregulowane, dlatego każde towarzystwo opracowuje własną tabelę bonus malus. Główną regułą jest jednak fakt, że za rok bezszkodowej jazdy kierowca może zostać “nagrodzony” poprzez przyznanie dodatkowego rabatu na ubezpieczenie komunikacyjne. Najczęściej jest to 10%. Jeśli dany ubezpieczyciel przewiduje maksymalną zniżkę w wysokości 60%, kierowca może osiągnąć ją po 6 latach bezszkodowej jazdy. Gdy spowoduje wypadek, otrzyma zwyżkę (np. -10%). Jeśli w ciągu następnego roku będzie prowadził pojazdy nie będąc winnym wypadku, ponownie awansuje do wyższej klasy taryfowej (bonus 10%).
Czy wiesz, że...
Ponieważ system przyznawania zniżek nie jest ujednolicony, kierowca może otrzymać w różnych towarzystwach inną zniżkę. Jeśli do tej pory jeden ubezpieczyciel przyznał mu 50% zniżek, nie oznacza to, że po przejściu do innego towarzystwa otrzyma taki sam rabat. System przelicza bowiem zniżki i zwyżki według obowiązującej w towarzystwie tabeli.