2022-04-04

Rower ostre koło — wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Jak jeździć na rowerze o ostrym kole?

Rower ostre koło — wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Jedynie najbardziej zapaleni pasjonaci kolarstwa potrafią rozróżnić wszystkie istniejące typy rowerów oraz techniki jazdy. Jest to bowiem rozległa dziedzina, która z pewnością może zainteresować każdego amatora cyklingu.

Oprócz standardowych rowerów miejskich, górskich czy szosówek wyróżnić można także mniej popularne modele dedykowane określonym typom jazdy. Niektóre z nich wymagają nabycia dodatkowych umiejętności. Nie tak łatwo bowiem zapanować na przykład nad rowerem bez… hamulców! Takie modele noszą nazwę ostrego koła. Dedykowane są nie tylko jeździe po profesjonalnym torze, lecz także amatorom, którym zależy na lekkim i prostym w budowie sprzęcie. Dzięki swemu minimalizmowi nie kusi on złodzieja, a ponadto uczy większej świadomości swojego ciała w trakcie kolarskiego treningu.

Ostre koło to rower, który cieszy się ogromną popularnością wśród doświadczonych kolarzy. Prosta budowa i lekkość sprawiają, że stanowi on idealne narzędzie do treningu. Dzięki tym cechom znajduje również uznanie wśród rowerzystów miejskich. Przeznaczony jest przede wszystkim do jazdy po płaskim terenie, ponieważ zmiana biegów zwyczajnie nie jest możliwa.

Cyklista posiadający rower na ostre koło musi przede wszystkim ufać sile swoich mięśni. Pierwszymi sportowcami, którzy zaczęli masowo korzystać z jednośladów o tego typu konstrukcji byli kolarze Tour de France. Rower ten zdominował pierwsze cztery lata historycznego wyścigu. To na tym modelu najlepsi kolarze wygrywali swoje największe trofea. Do dziś ten specyficzny typ roweru znajduje swoich licznych zwolenników, a niektórzy z nich decydują się nawet na samodzielne konstruowanie ostrego koła.

Mechanizm funkcjonowania roweru z ostrym kołem

Wbrew pozorom konstrukcja tego typu roweru nie jest zbyt skomplikowana. Ostre koło (po angielsku fixed gear) wyróżnia sztywne połączenie korby z piastą. Taki rower ma jedną zębatkę na tylnej piaście i dodatkową w korbie. Mechanizm ten powoduje, że pedały obracają się, kiedy tylne koło się porusza. Działa podobnie do dziecięcych rowerków, które po zaprzestaniu pedałowania zwyczajnie się zatrzymują. Dzięki temu, że nie posiadają także przerzutek, praca nóg rowerzysty ma jeszcze większy wpływ na osiąganą w czasie jazdy prędkość. Pojedynczy bieg, szosowe koła, niska waga i minimalistyczny design — to cechy, które z łatwością pozwolą odróżnić ostre koło od innych typów rowerów.

Mechanizm ostrego koła sprowadza się do kręcenia korbą do przodu lub w tył (w zależności od preferowanego kierunku jazdy). Jak więc jechać na tego typu rowerze? Odpowiedź jest dość oczywista: bez przerwy! Ostre koło w rowerze to bowiem nic innego jak rodzaj prostego w działaniu napędu, który dostarcza siła nóg kolarza. Ten typ roweru wyróżnia najprostsza możliwa budowa, a co za tym idzie — praktycznie nie ulega awariom. Jego wysoka niezawodność sprawia, że jest również tani w utrzymaniu. W mechanizmie tego jednośladu piasta tylnego koła jest połączona na sztywno z kołem łańcuchowym, a następnie poprzez łańcuch z korbami.

Rower na ostre koło — jak na nim jeździć?

Choć wydawać by się mogło, że jazda rowerem bez hamulców i przerzutek wydaje się niemożliwa, to decyduje się za nią coraz większa liczba cyklistów! Rowerem na ostre koło interesują się osoby, którym zależy na sprzęcie o wyjątkowo lekkiej i prostej konstrukcji, a także wysokiej niezawodności. Za wyborem tego rozwiązania stoi także cena. Jeśli już bowiem dana osoba decyduje się na nieco trudniejszą jazdę przy użyciu ostrego koła, to na ogół będzie mogła uzyskać wysokiej jakości rower, za który wyda znacznie mniej pieniędzy niż w przypadku klasycznego górala czy szosówki. Oszczędność polega przede wszystkim na tym, że taki rower nie ma aż tylu dodatkowych linek, mechanizmów i gadżetów. Jest dzięki temu bezawaryjny, sterowny i wyróżnia się niską wagą.

Zarówno jazda, jak i samo wsiadanie na ostre koło może wiązać się jednak z pewnymi trudnościami, dlatego warto poznać dokładny mechanizm działania roweru, a do nauki jazdy podchodzić z dużą dozą cierpliwości.

Dobre opanowanie techniki jazdy na ostrym kole wymaga, by jego użytkownik wyrobił sobie umiejętność nieustannego pedałowania. W przeciwnym razie rower po prostu się zatrzyma, co po osiągnięciu większych prędkości może być zwyczajnie niebezpieczne. Drugą niezwykle istotną kwestią w przypadku jazdy na tego typu rowerze jest to, że nie ma on tradycyjnych przerzutek. Rowerzysta musi więc w pełni polegać na sile swoich nóg. Brak hamulców to kolejna trudność, na którą napotykają osoby początkujące. Zatrzymanie roweru ostre koło i hamowanie nim nie jest bowiem w tym wypadku rzeczą naturalną. Aby nieco zmniejszyć prędkość rozpędzonego roweru, należy po prostu wolniej pedałować, omijając w tym czasie wszelkie pojawiające się na drodze przeszkody. Właśnie dlatego do nauki jazdy na ostrym kole najlepiej sprawdzi się profesjonalny tor kolarski stanowiący pętlę. Istnieje co prawda możliwość montażu jednego hamulca z przodu, jednak należy używać go ostrożnie, ponieważ nagłe wciśnięcie klamki może spowodować wywrotkę.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Jak samemu zbudować rower typu ostre koło?

Najwięksi miłośnicy kolarstwa z pewnością nie raz próbowali sami skonstruować określony typ roweru. Ich pasja nie sprowadza się bowiem zwykle do samej jazdy. Na rekonstrukcję roweru decydują się także mechanicy, którzy w swoich warsztatach lub punktach serwisowych posiadają nadmiar nieużywanych części. Budowa roweru typu ostre koło to, mówiąc krótko, jeden z tańszych przepisów na oryginalny rower! Przede wszystkim dlatego, że jeśli chcemy uzyskać ten typ napędu, to wcale nie musimy w tym celu nabywać nowego roweru. Niemal każdy model da się odpowiednio przerobić na ostre koło — nie wymaga ono kompletowania drogich części czy dodatków. W jego budowie chodzi wręcz o pozbycie się wszelkich niepotrzebnych do jazdy elementów obciążających konstrukt, takich jak przerzutki, duża ilość zębatek, manetek czy linek.

Podstawą w przeróbce każdego roweru będzie solidna rama o jak najniższej wadze. To ona w przeważającym stopniu będzie odpowiadała za jakość konstrukcji. Należy unikać ciężkich stalowych części o podwyższonej zawartości węgla. Do tworzenia ostrego koła zdecydowanie lepiej sprawdzi się rama chromowo-molibdenowa lub aluminiowa. Inne elementy nie są już aż tak istotne, jednak zawsze warto sprawdzić, czy nie są choćby uszkodzone lub zardzewiałe. Do uzyskania ostrego koła niezbędny będzie demontaż wszelkich zbędnych elementów, takich jak np. uchwyt do dynama czy hamulce ręczne. Tylne koło należy odkręcić, a następnie nakręcić zębatkę o wybranej ilości zębów oraz kontry. Oba koła należy odpowiednio wycentrować. Tylne musi być centrowane w taki sposób, by jego zębatka znajdowała się w jednej linii z przednią. W przypadku pedałów należy pamiętać o nałożeniu nosków, montażu pedałów SPD lub innych wpinanych. Osiągnięcie kontroli nad rowerem zapewni też nieco szersza u podstawy główka ramy.

Ostre koło w rowerze — komu jest dedykowane?

Przede wszystkim pasjonatom cyklingu. Jest to bowiem grupa, która z pewnością nie przestraszy się koniecznością nabycia nowych umiejętności, a nauka jazdy na ostrym kole wymaga cierpliwości i czasu! W celu rozpoczęcia treningu najlepiej udać się do miejsca o niskim natężeniu ruchu, płaskim podłożu oraz wolnej przestrzeni. Jeśli opanujemy już podstawy, warto pomyśleć o wizycie na profesjonalnym torze kolarskim. Jazda po specjalnie profilowanej pętli to dla bardziej zaawansowanych użytkowników roweru sama przyjemność! Ponadto można tam spotkać zawodowców, którzy chętnie opowiedzą o swojej dyscyplinie i doradzą, jak podnieść umiejętności. To oni używają zwykle ostrego koła do większości treningów.

Rower na ostre koło to gratka dla wszystkich rowerzystów, którym zależy na osiąganiu dużych prędkości na równych powierzchniach, a także dla pasjonatów rowerowych ewolucji! Model ten umożliwia bowiem wykonywanie wielu popularnych tricków! Ten niezwykle lekki i niezawodny rower docenią także kurierzy, których celem jest jak najszybsze dotarcie do określonego punktu miasta z przesyłką. Bardziej wprawionym rowerzystom ostre koło posłuży jako szybki środek transportu do pracy. Jego kompaktowy charakter i niska waga sprawią, że nie zajmie on też wiele miejsca w domu, biurze, czy podczas wjazdów windą. Brak drogich elementów, z którymi mamy do czynienia w przypadku rowerów miejskich oraz górskich sprawia, że ostre koło rzadziej pada łupem złodzieja. Dedykowane jest więc wszystkim rowerzystom, którzy obawiają się kradzieży, a nie chcą rezygnować z pozostawiania jednośladu przy domowej posesji lub budynku pracy.

Zalety ostrego koła

  • ułatwia wykonanie niektórych tricków (np. stójka)
  • wdraża nawyk nieustannego pedałowania
  • niska waga roweru
  • lepsza dynamika i przyspieszenie
  • wysoka niezawodność (niewiele części, które mogą się popsuć)
  • dobre czucie roweru — uczucie zespolenia ciała ze sprzętem
  • lepsza estetyka

Wady ostrego koła

  • nagłe hamowanie jest dość trudne i niebezpieczne
  • konieczność stałego utrzymania nogi na pedale
  • brak możliwości odpoczynku w czasie jazdy (stałe pedałowanie)
  • wymaga od rowerzysty większej kondycji, skupienia i przewidywania przeszkód
  • pokonywanie łuków może spowodować haczenie o nawierzchnię
  • nieco większe obciążenie dla kolan i kostek

Oceń artykuł

0
(0)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku