Większość spraw, także urzędowych, można teraz załatwić przez internet, bez wychodzenia z domu i stania w kolejkach. Czy można wyrejestrować samochód przez internet? Jeśli tak, to jak to zrobić? Odpowiadamy.
Kiedy trzeba wyrejestrować pojazd?
Zacznijmy od tego, w jakich przypadkach trzeba obligatoryjnie wyrejestrować auto. Regulują to przepisy prawa, a konkretnie ustawa Prawo o ruchu drogowym. Oto lista sytuacji:
- kradzież auta,
- zniszczenie (kasacja) pojazdu za granicą,
- trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu (np. w wyniku spalenia),
- wywóz albo zbycie auta za granicą (sprzedaż, darowizna),
- zdanie pojazdu do stacji demontażu pojazdów lub punktu zbierania pojazdów,
- wycofanie z obiegu.
Czy wiesz, że...
Mało kto wie, że w myśl nowych przepisów, które obowiązują od 31 stycznia 2022 r. można czasowo wyrejestrować pojazdy (samochody osobowe, ciężarowe, których waga przekracza 3,5 t, autobusy, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne) na okres od 3 do 12 miesięcy. Jednak tylko w określonych przypadkach. Samochód musi być mocno zniszczony, a jego naprawa czasochłonna. Chodzi o poważne uszkodzenia, np. elementów nadwozia, podwozia czy ramy, a także takich, które stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Takie czasowe wyrejestrowanie pojazdu nie może nastąpić ponownie w ciągu najbliższych 3 lat!
Czy można wyrejestrować samochód przez internet?
By odpowiedzieć sobie na to pytanie, zacznijmy od miejsca składania dokumentów. Żeby wyrejestrować pojazd, należy się zgłosić do organu właściwego ze względu na miejsce ostatniej jego rejestracji, a więc urzędu starostwa powiatowego, urzędu miasta, urzędu dzielnicy.
Jest możliwe drogi składania dokumentów:
- osobiście w urzędzie,
- pocztą,
- przez internet.
Okazuje się jednak, że nie zawsze ta trzecia droga jest możliwa. Wyrejestrować pojazd przez internet można tylko w niektórych urzędach. By dowiedzieć się, czy w Twoim urzędzie jest elektroniczna skrzynka podawcza, musisz odwiedzić jego stronę internetową.
Jeśli tak, możesz przejść całą procedurę zgłoszenie wyrejestrowania pojazdu online. Potrzebny Ci będzie profil zaufany ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.
Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania samochodu online?
Takie same, jak w przypadku osobistego wyrejestrowania pojazdu. Oprócz wniosku o wyrejestrowanie pojazdu, który składać będziemy w formie elektronicznej, będziemy musieli wykonać skany wymaganych dokumentów, a także dowodu wpłaty (chyba że robiliśmy opłatę przez internet – wtedy potrzebne będzie potwierdzenie elektronicznego dokonania przelewu). Konieczne będzie także wykonanie zdjęć tablic rejestracyjnych i dołączenie ich do wniosku.
A jakie dokładnie dokumenty musimy przygotować? Oto pełna lista:
- wniosek o wyrejestrowanie pojazdu – składamy go w tym przypadku elektronicznie;
- dowód rejestracyjny lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu;
- zdjęcia tablic rejestracyjnych (chyba że pojazd został skradziony lub przyczyną jego wyrejestrowania jest wywóz z kraju);
- potwierdzenie wniesienia opłaty (skan lub potwierdzenie przelewu bankowego)
- jeśli dane właściciela są inne niż w dowodzie rejestracyjnym, potrzebne będzie potwierdzenie własności pojazdu (np. skan umowy);
- zaświadczenie o demontażu pojazdu (dotyczy oczywiście tylko demontażu auta);
- jeśli auto zostało skradzione, potrzebne będzie oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;
- dokument, który potwierdzi, że auto zostało zbyte za granicę (np. umowa kupna-sprzedaży samochodu) oraz oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą (dotyczy tylko wyrejestrowania auta z powodu jego wywozu z kraju);
- jeśli auto było zniszczone za granicą, potrzebny będzie dokument dotyczący kasacji pojazdu za granicą;
- w przypadku trwałej i zupełnej utraty, dokument, który to potwierdza, a także potwierdzenie opłaty na rzecz gminy;
- w przypadku wycofania pojazdu z obiegu, potrzebny jest jeden z dokumentów – potwierdzenie, że pojazd został wycofany z obiegu (np. oświadczenie producenta samochodu), potwierdzenie, że wycofany pojazd został odkupiony, poświadczona kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu z obrotu.
Co ważne, wyrejestrować auto może tylko właściciel. Jeśli współdzielisz samochód, konieczne będzie wspólne wybranie się do urzędu, gdy już przejdziesz procedurę zgłoszenia wyrejestrowania pojazdu online. Nie jest to możliwe? Wtedy potrzebne będzie Ci pełnomocnictwo oraz potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej, jeśli Twoja sytuacja tego wymaga. Płacić nie trzeba m.in., jeśli współwłaścicielem auta jest małżonek, rodzic, dziecko, wnuk, rodzeństwo.
Złożyliśmy wniosek o wyrejestrowanie auta przez internet. Co dalej? Teraz czekamy. Gdy już otrzymamy pozytywnie zweryfikowany wniosek, dostaniemy wezwanie do urzędu, by przekazać w wyznaczonym terminie oryginały dokumentów, a także tablic rejestracyjnych. Możemy się tam wybrać osobiście lub przesłać dokumenty pocztą za potwierdzeniem odbioru bądź przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru.
Okres oczekiwania na decyzję o wyrejestrowaniu wynosi około miesiąca. Jednak jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana, czas ten może się wydłużyć do 2 miesięcy. Decyzję możesz odebrać osobiście, ale także poprosić o jej wysłanie pocztą.
Wyrejestrowanie pojazdu – kara
Warto skrupulatnie podchodzić do procedury wyrejestrowania pojazdu, gdy zachodzi taka konieczność, ponieważ za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi kara finansowa. Możemy zapłacić od 200 do 1000 zł mandatu. W związku z tym, gdy oddasz samochód do kasacji lub sprzedasz go za granicę, udaj się do urzędu w ciągu 30 dni lub wyrejestruj pojazd online w wymaganym terminie.
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2022 r. Ich celem była chęć zaprowadzenia porządku w statystykach. Przed zmianą prawa, właściciele samochodów nie przywiązywali wagi do powiadomienia urzędów o wyrejestrowaniu pojazdów, co powodowało bałagan w danych.
Pamiętaj też o zgłoszeniu się do ubezpieczyciela w ciągu 14 dni. Jeśli polisa przedłuży się automatycznie, będziesz musiał opłacać składkę.
Zgłoszenie wyrejestrowania pojazdu online a ponowna rejestracja
Zastanawiasz się, w jakich przypadkach możesz to zrobić? Otóż istnieje kilka sytuacji, w których możliwe jest ponowne zarejestrowanie auta:
- pojazd jest ciągnikiem albo przyczepą rolniczą,
- samochód został odzyskany po kradzieży,
- pojazd jest zabytkowy,
- pojazd ma co najmniej 25 lat, a rzeczoznawca samochodowy uznaje go za unikatowy,
- pojazd ma co najmniej 25 lat i jest ważny ze względów historycznych,
- pojazd jest wywieziony z kraju lub sprzedany za granicą.
Co zrobić po wyrejestrowaniu?
Teraz musisz udać się do ubezpieczyciela i zgłosić mu wyrejestrowanie auta. W ten sposób Twoje ubezpieczenie OC wygaśnie i nie będzie dalej się odnawiać, a Ty będziesz mógł otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystaną polisę. To, jaką formę powinno przyjąć wypowiedzenie polisy OC zależy od konkretnego towarzystwa. Niektórzy preferują kontakt osobisty, inny dopuszczają wysyłkę pocztą, ale wielu ubezpieczycieli chętnie przyjmuje taki dokument także drogą mailową.
Wyrejestrowałeś stare auto i planujesz zakup nowego? Koniecznie sprawdź najlepsze oferty w naszym kalkulatorze OC i AC! To nie tylko wygodny sposób porównywania produktów ubezpieczeniowych, ale także możliwość wygodnego zakupu online.
FAQ
- 1Czy przez internet można wyrejestrować auto?
To zależy od urzędu. Sprawdź na stronie urzędu starostwa powiatowego, urzędu miasta lub urzędu dzielnicy (w zależności od tego, który organ jest właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji Twojego pojazdu), czy ma on elektroniczną skrzynkę podawczą.
- 2Ile się płaci za wyrejestrowanie samochodu online?
Opłata wynosi tyle, co w przypadku osobistego wyrejestrowania pojazdu, czyli 10 zł.
- 3Jak wyrejestrować samochód po sprzedaży przez profil zaufany?
Na początku ważne jest przygotowanie ważnych dokumentów – skanu umowy kupna-sprzedaży lub darowizny pojazdu. Następnie trzeba zalogować się na login.gov.pl. W formularzu należy wpisać dane auta, dane nabywcy auta, osoby, która je sprzedaje itd. Całe zgłoszenie należy podpisać elektronicznie podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym.
Oceń artykuł