Tłumik motocyklowy to bardzo ważna część pojazdu, która odpowiada za prawidłową emisję spalin oraz redukcję hałasu. Producenci jednośladów montują elementy, które spełniają założone normy, lecz często odbywa się to kosztem dźwięku emitowanego przez motor. Jeśli chcesz, żeby Twój motocykl brzmiał bardziej „rasowo”, to możesz przerobić tłumik motocyklowy. W tym artykule wytłumaczymy Ci, jak to zrobić i jakie rozwiązania masz do wyboru.
Najważniejsze informacje:
- Przerobienie tłumika motocyklowego może posłużyć uzyskaniu lepszego dźwięku oraz poprawieniu osiągów pojazdu.
- W przypadku próby uzyskania głośniejszego lub basowego dźwięku należy mieć na uwadze przepisy. Przekroczenie norm głośności może poskutkować mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
- Najpopularniejszymi metodami do wytłumienia motocykla są montaż db-killera oraz wymiana materiału tłumiącego.
- Wyczyszczenie układu wydechowego to dobry wybór, zanim rozpoczniesz poważniejsze prace mające na celu naprawę tłumika.
Jak można przerobić tłumik motocyklowy?
Przeróbka tłumika motocyklowego to dość popularne działanie, jeśli chcesz poprawić brzmienie motoru, uzyskać lepsze osiągi lub nadać swojemu pojazdowi unikalny wygląd. Zanim jednak zdecydujesz się na modyfikacje, warto poznać podstawowe zasady dotyczące budowy tłumika oraz przepisy prawne dotyczące emisji hałasu i spalin. Warto wiedzieć, że przeróbka może również wpłynąć na kulturę pracy silnika oraz zużycie paliwa.
Możliwości na to, żeby przerobić tłumik motocyklowy, jest co najmniej kilka. Wybór danej opcji powinien być podyktowany efektem, który zamierzasz osiągnąć. Oto popularne rozwiązania:
- zmiana wkładu wygłuszającego,
- wymiana na gotowy układ wydechowy,
- budowa własnego układu z części,
- montaż db-killera.
Zmiana wkładu wygłuszającego lub montaż nowego układu pozwoli Ci uzyskać nowe brzmienie jednośladu. Tłumik do motocykla może wydawać głośniejszy dźwięk i przypominać odgłosy znanych modeli. Db-killer lub inne części układu to świetny wybór, jeśli Twoim celem jest wyciszenie tłumika w motocyklu. Więcej na ten temat piszemy w dalszej części naszego artykułu.
Jak wyciszyć tłumik w motocyklu?
Istnieje przynajmniej kilka powodów, dla których warto skorzystać ze sposobów na wyciszenie tłumika w motocyklu. Należy do nich na pewno zaliczyć chęć poprawy komfortu jazdy i ograniczenie nieprzyjemnego hałasu. W zależności od rodzaju tłumika i oczekiwanego efektu, istnieje kilka skutecznych metod na wyciszenie układu wydechowego motocykla.
Jedną z nich jest montaż db-killera. Jest to zastosowanie specjalnej wkładki montowanej w końcowej części wydechu, której zadaniem jest redukcja hałasu poprzez kontrolowanie przepływu spalin. To dobry wybór, jeśli nie wiesz, jak wyciszyć tłumik przelotowy w motocyklu.
Jak wyciszyć tłumik motocyklowy w inny sposób? Skutecznym rozwiązaniem może być wymiana wkładu wygłuszającego. To on znajduje się wewnątrz tłumika i odpowiada za pochłanianie dźwięków wydobywających się z układu wydechowego. Z czasem może się wypalić, co prowadzi do zwiększenia głośności. Skutecznym rozwiązaniem wykorzystanie waty stalowej, ceramicznej lub szklanej.
W wybranych modelach skuteczne może być zastosowanie dodatkowych komór. Niektóre tłumiki mają przegrody regulujące przepływ spalin. Można dodać nowe przegrody lub zmodyfikować istniejące, aby skuteczniej pochłaniały dźwięk. W tym celu należy rozebrać wydech i zamontować odpowiednie wkładki. Takie rozwiązanie może nie tylko wyciszyć wydech, lecz być także skuteczną odpowiedzią na pytanie, jak uszczelnić tłumik w motocyklu.
Czasami najlepszym rozwiązaniem jest zastąpienie końcowego odcinka tłumika wersją lepiej tłumiącą hałas. Na rynku dostępne są modele ze wbudowanymi komorami wygłuszającymi. To rozwiązanie jest stosunkowo łatwe do wprowadzenia, ponieważ wymaga jedynie odkręcenia starej końcówki i zamontowania nowej.
Jeśli wykonujesz samodzielnie prace techniczne i konserwacyjne, zobacz również nasz przydatny artykuł: Wymiana oleju w motocyklu – co musisz wiedzieć?.
Jak zrobić basowy tłumik w motocyklu?
Wiele osób marzy o głębokim, basowym brzmieniu wydechu, które nadaje maszynie bardziej agresywnego i rasowego charakteru. Uzyskanie takiego efektu wymaga jednak odpowiednich modyfikacji tłumika. Wydech motocyklowy musi też spełniać przepisy dotyczące głośności – ich przekroczenie może skutkować mandatem lub nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Warto wiedzieć!
Normy głośności są jasno określone w przepisach, o czym warto wiedzieć, zabierając się za przerabianie tłumików motocyklowych. Dla jednośladów z silnikiem o pojemności do 125 cm³ są to 94 decybele, a dla większych jednostek napędowych norma wynosi 96 decybeli. Mandat za zbyt głośny wydech może wynieść od 300 do nawet 3000 złotych.
Jak zrobić basowy tłumik w motocyklu? Jedną z łatwiejszych metod jest jego wymiana. Niektóre modele fabryczne są zaprojektowane tak, aby generować bardziej basowy dźwięk. Jeśli chcesz uzyskać głębsze brzmienie bez dużych modyfikacji, warto rozważyć zakup sportowego tłumika typu slip-on lub full-system.
Możesz też zdecydować się na modyfikację wnętrza tłumika. W tym celu musisz go ściągnąć i rozebrać. Wkład to często kilka przegród wygłuszających. Usuń jedną lub dwie, aby uzyskać głębszy dźwięk. Możesz też zmodyfikować rurę perforowaną poprzez zwiększenie otworów. Skutecznym rozwiązaniem jest też wymiana materiału wygłuszającego.
Popularną modyfikacją jest też zmiana końcówki. Tłumik motocyklowy krótki charakteryzuje się cichszym dźwiękiem niż w przypadku dłuższych odpowiedników. Dlatego też wybierz końcówkę o większej średnicy i długości. W ten sposób możesz uzyskać dźwięk głębszy i bardziej basowy.
Jak zbudowany jest tłumik do motocykla?
Główne zadania tłumika motocyklowego to redukcja hałasu i kontrola przepływu spalin w układzie wydechowym. Dlatego też jego konstrukcja musi umożliwiać realizację tych funkcji. Jak więc wygląda tłumik motocyklowy?
Budowa jest stosunkowo prosta, standardowo składa się z:
- rury wylotowej,
- komory tłumiącej,
- materiału tłumiącego,
- katalizatora w wybranych modelach.
Rura w tłumiku motocyklowym odpowiada za kierowanie w odpowiednim kierunku. W komorze tłumiącej znajduje się materiał, który odpowiada za niwelowanie dźwięku. Wybrane rodzaje motocykli mogą być też wyposażone w katalizator. Ten jest odpowiedzialny za redukcję emisji spalin. Wiele osób, nie wiedząc, jak przerobić tłumik motocyklowy, zamierza pozbyć się tej części. Jest to jednak zabronione. Wycięcie katalizatora sprawia, że motor automatycznie traci homologacje, przez co poruszanie się nim po drogach może wiązać się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Bardzo ważnym aspektem, niezależnie od tego, czy zastanawiasz się jak wygłuszyć tłumik motocyklowy, czy interesuje Cię wymiana tłumika motocyklowego, jest kwestia strojenia silnika. Każdy motocykl to spójny organizm, więc tak duża ingerencja, jak zmiana wydechu, wymaga modyfikacji. W tym celu należy wyregulować gaźnik oraz zmienić obudowę filtra powietrza.
Jakie są rodzaje tłumików do motocykla?
Wybór odpowiedniego wydechu wpływa na dźwięk jednośladu, jego charakterystykę pracy i ogólny komfort jazdy.
Wymieniając rodzaje tłumików motocyklowych, należy zwrócić uwagę na:
- tłumiki refleksyjne,
- tłumiki absorpcyjne,
- tłumiki interferencyjne,
- tłumik przelotowy.
Wybór rodzaju zależy od preferencji kierowcy oraz zastosowania pojazdu. Tworząc ranking tłumików motocyklowych, należy więc zapoznać się z ich charakterystyką. Warianty refleksyjne składają się z wielu przegród i są najczęściej stosowane w motorach. Ich minusem jest pogorszona dynamika silnika. Za to warianty absorpcyjne wyróżniają się wysoką precyzją, lecz są stosunkowo droższe niż modele refleksyjne.
Jeśli chodzi o sprzęty interferencyjne, to są one rzadko stosowane ze względu na trudność w projektowaniu. Jeśli interesuje Cię zaawansowany tłumik motocyklowy sportowy, to warto poszukać modelu przelotowego, który pozwala zapewnić większą moc i „rasowy” dźwięk. Pamiętaj jednak o obowiązujących przepisach.
Czyszczenie tłumika motocyklowego krok po kroku
Tłumik motocyklowy wymieniony? Efekt spełnia Twoje oczekiwania? Musisz pamiętać o jego konserwacji. Czyszczenie tłumika motocyklowego można podzielić na dwa etapy: zewnętrzne i wewnętrzne. Jeśli chodzi o ten pierwszy, to najpierw należy oczyścić wydech z brudu i kurzu. Warto też nałożyć środek antykorozyjny, a następnie wypolerować całość. Ta prosta instrukcja to odpowiedź na problem, jak odnowić tłumik motocyklowy z zewnątrz.
Za to, jeśli chcesz wyczyścić wnętrze wydechu, to przyda się specjalistyczny płyn, może to być np. rozpuszczalnik lub soda kaustyczna. W instrukcji obsługi pojazdu lub w specjalistycznych pismach znajdź odpowiedź na pytanie, jak rozebrać tłumik motocyklowy i ściągnij ten element. Następnie przepłucz wnętrze rozpuszczalnikiem, a jeśli zabrudzenia są bardzo mocne, to użyj sody kaustycznej. Gdy już zakończysz czyszczenie, to dokładnie wysusz tę część. Dokładne sprzątanie może być rozwiązaniem kwestii: jak naprawić tłumik motocyklowy.
Pamiętaj o OC!
Jako świadomy właściciel motocykla, musisz pamiętać o spełnieniu wszystkich formalności, w tym wykupieniu ubezpieczenia. To obowiązek każdego kierowcy, nawet jeśli korzysta sezonowo z pojazdu. Nasz kalkulator OC na motocykl pozwoli Ci szybko i sprawnie porównać wysokość składek u wielu ubezpieczycieli. W łatwy sposób dowiesz się, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla i dokonasz formalności online.
FAQ:
- 1Jak odnowić tłumik motocyklowy?
Aby odnowić tłumik motocyklowy, należy oczyścić zewnętrzną powierzchnię i usunąć rdzę. Następnie warto wyczyścić wnętrze i sprawdzić poszczególne elementy. Jeśli tłumik stracił swoje właściwości wygłuszające, warto zastosować nową watę tłumiącą (np. wełnę stalową lub włókno szklane). Na koniec odmaluj wydech i zamontuj go z powrotem.
- 2Ile kosztuje przerobienie tłumika motocyklowego?
Koszt przerobienia tłumika motocyklowego zależy od zakresu modyfikacji i użytych materiałów. Proste modyfikacje jak wymiana wkładu czy montaż db-killera to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Lecz już zaawansowane przeróbki jak zmiana przelotowa czy dorabianie tłumików motocyklowych może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Oceń artykuł