2025-04-10

Ile kosztuje założenie gazu (LPG) w aucie?

Zobacz, ile kosztuje założenie gazu w aucie i na co zwrócić uwagę przed montażem.

Ile kosztuje założenie gazu (LPG) w aucie?

Koszty paliwa to jeden z koszmarów wielu kierowców. Ceny benzyny oraz oleju napędowego często wywołują zimny pot na skroniach, szczególnie gdy trzeba zatankować do pełna. Stąd też wielu użytkowników aut szuka tańszych alternatyw. Taką może być montaż instalacji LPG. Ile kosztuje założenie gazu, jakie wady i zalety ma to rozwiązanie? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Najważniejsze informacje:

  • Cena instalacji LPG w samochodzie uzależniona jest od wyboru odpowiedniej generacji, marki urządzenia i miejsca, w którym jest montowana. Najprostsze warianty mogą kosztować około 3000 złotych, a za nowoczesne rozwiązania trzeba zapłacić nawet około 10000 złotych.
  • Montaż instalacji gazowej w samochodzie może być inwestycją z szybkim zwrotem. W przypadku częstego użytkowania pojazdu koszt może się zwrócić nawet w ciągu kilku miesięcy.
  • Osoby, które decydują się na montaż LPG w samochodzie, powinny być świadome, że oprócz kosztów systemu, muszą wykonywać coroczny przegląd, który jest droższy niż w przypadku aut bez instalacji gazowej. Założenie LPG wpływa też na wyższą cenę ubezpieczenia OC.
  • Po założeniu gazu w pojeździe, należy zgłosić ten fakt do wydziału komunikacji i uzyskać odpowiedni wpis do dowodu rejestracyjnego. Ta czynność jest bezpłatna.

Ile kosztuje instalacja gazowa (LPG) do samochodu?

Założenie instalacji gazowej w samochodzie to często wybierane rozwiązanie, które ma zredukować koszty użytkowania pojazdu. Często właśnie aspekt ekonomiczny jest decydujący przy takiej decyzji. Jednak warto wiedzieć, że zanim zaczniesz czerpać korzyści z tego, że masz samochód na gaz, to musisz liczyć się z wydatkami na start. Koszt instalacji może wynieść nawet kilka tysięcy, dlatego też warto dokładnie rozważyć aspekt finansowy, zanim zdecydujesz się na montaż LPG w swoim aucie.

To ile kosztuje założenie gazu w samochodzie? Ceny są zróżnicowane i różnią się w zależności od rodzaju instalacji. 

Można je najogólniej podzielić na:

  • z wtryskiem jednopunktowym,
  • z wtryskiem wielopunktowym,
  • sekwencyjne.

O tym, czym się one różnią i jak działają, dowiesz się z dalszej części tekstu.

Ile kosztuje założenie gazu z wtryskiem jednopunktowym? Są to systemy określane jako instalacja I i II generacji i końcowa cena zależy od zastosowania elektroniki. W 2025 roku ceny rozwiązania bez elementów elektronicznych wynosi według portalu kb.pl od około 2500 do prawie 4000 złotych. Zastosowanie elektroniki automatycznie zwiększa cenę systemu, cena jest wyższa o około 300-600 złotych.

Instalacja z wtryskiem wielopunktowym jest już nieco droższa niż ta wcześniej wymieniona. Wybierając to rozwiązanie, trzeba liczyć się z wydatkami rzędu 3000-4500 złotych. Wynika to z nieco innej budowy systemu oraz konieczności wykorzystania elektroniki.

Ile kosztuje założenie LPG w przypadku instalacji sekwencyjnej? Trzeba przyznać, że jest to najdroższe rozwiązanie spośród tych wymienionych. Ceny, zgodnie z tym, co podaje portal kb.pl, rozpoczynają się od około 4000 i mogą przekroczyć nawet 5000 złotych. Oczywiście podane przedziały cenowe są orientacyjne. Koszt założenia gazu w aucie jest oczywiście uzależniony od wybranego modelu oraz tego, w jakim miejscu odbywa się montaż.

Ile kosztuje założenie gazu do diesla?

Często podnoszony aspektem, jeśli chodzi o instalację gazową, jest możliwość podłączenia jej do diesla. Wbrew często powielanej opinii, takie rozwiązanie jest możliwe do wykonania, a efektem tego ma być tańsze eksploatowanie pojazdu.

Jednak samo przystosowanie samochodu z silnikiem wysokoprężnym jest bardziej wymagające, niż ma to miejsce w przypadku jednostek benzynowych. Przede wszystkim wymaga to korzystania z dwóch źródeł zasilania, co wiąże się z modyfikacją silnika. Te aspekty mają więc odzwierciedlenie w cenie całej instalacji.

Chęć stworzenia diesla na gaz wiąże się ze stosunkowo dużymi nakładami finansowymi. Ceny rozpoczynają się od około 5000 złotych, lecz mogą wynieść o wiele więcej, nawet do 10000 złotych. Wszystko to zależy od modelu instalacji oraz pojazdu. Stąd też warto się zastanowić wcześniej, jaki samochód do gazu wybierasz.

Jakie są dodatkowe koszty eksploatacji samochodu na gaz?

Koszt założenia instalacji to nie jest jedyny wydatek, na jaki musisz być przygotowany. W porównaniu do aut benzynowych czy diesla, czekają na Ciebie dodatkowe wydatki związane z konserwacją systemu, koniecznością przeprowadzania przeglądów oraz ubezpieczeniem.

Samochód na gaz musi być odpowiednio serwisowany. Niesprawna instalacja to poważne zagrożenie, stąd też konieczność częstego sprawdzania filtrów oraz innych elementów, w tym reduktora. Do tego musisz wykonywać przegląd samochodu z założoną instalacją LPG. W przypadku aut z takim systemem, cena badania pojazdu na gaz w 2025 roku wynosi 63 złote. Do tego musisz doliczyć 98 złotych za okresowe badanie techniczne i złotówkę za wpis do CEPiK. Łączny koszt przeglądu wynosi więc 162 złote.

Z racji tego, że gaz samochodowy jest substancją wybuchową, cała instalacja musi być szczelna. Dlatego też należy regularnie ją sprawdzać. Można to robić samodzielnie za pomocą dostępnych na rynku preparatów. Jednak przynajmniej raz w roku warto też udać się do specjalistycznego warsztatu, który przeprowadzi profesjonalne sprawdzenie. Koszt takiego badania może wynieść nawet kilkaset złotych. Kwestie dotyczące ubezpieczenia poruszamy w dalszej części tekstu.

Czy zakładanie gazu w samochodzie zawsze się opłaca?

Montaż instalacji LPG w samochodzie to inwestycja, która często się opłaca. Co prawda początkowe koszty są wysokie, lecz dzięki dobrze skonstruowanemu systemowi możesz sporo zaoszczędzić. Gaz jest aktualnie najtańszym paliwem do pojazdów. Już nawet kilka miesięcy jazdy może wyrównać początkowe nakłady.

Jednak nie zawsze zakładanie gazu w samochodzie się opłaca. Przede wszystkim ta inwestycja zwraca się wraz z kolejnymi, przejechanymi kilometrami. Dlatego też warto się na nią zdecydować, gdy jeździsz często i dużo. Jeśli jednak używasz samochodu do sporadycznej jazdy po mieście, to taka inwestycja może nie być opłacalna.

Jak widzisz, nie zawsze warto montować gaz w samochodzie. Jeśli zastanawiasz się nad takim rozwiązaniem, to warto to obliczyć. Sprawdź średnie spalanie swojego samochodu oraz roczny przebieg. Założenie instalacji w samochodzie powoduje, że auto spala około 15-20% więcej paliwa, czyli gazu niż ma to miejsce w przypadku benzyny. Oznacza to, że jeśli twój pojazd teraz pali 7 litrów na 100 km, to będzie palił około 9 litrów gazu. Na podstawie tych danych oblicz, jak szybko zwróci Ci się ta inwestycja.

Czy montaż instalacji gazowej LPG wpływa na koszt ubezpieczenia samochodu?

Kolejny bardzo ważny aspekt, to kwestia ubezpieczenia. Cena polisy dla auta z instalacją LPG są wyższe niż w przypadku samochodów bez niej. Niezwłocznie po tym, jak dokona się montaż gazu w samochodzie, musisz ten fakt zgłosić do ubezpieczyciela. Ten powinien wyliczyć nową składkę dla Ciebie. Jeśli chcesz wcześniej wiedzieć, o ile więcej będziesz musiał zapłacić, to przyda Ci się porównywarka ubezpieczeń komunikacyjnych

Wady i zalety montażu instalacji LPG

Jak każde rozwiązanie, tak także montaż instalacji LPG niesie za sobą wiele korzyści, ale też nie jest to rozwiązanie bez wad. Warto je dokładnie przeanalizować, zanim podejmiesz ostateczną decyzję. Rozpocznijmy od minusów tej metody:

  • koszt montażu i serwisu,
  • zmniejszenie przestrzeni bagażowej,
  • nie każdy silnik „lubi” gaz,
  • konieczność regularnych przeglądów instalacji,
  • problemy z parkowaniem w garażach podziemnych,

Kwestie finansowe oraz związane z ubezpieczeniem już poruszaliśmy. Legalizacja gazu w samochodzie to także dodatkowy koszt, który trzeba ponieść podczas instalacji – często jest wliczony w cenę całej usługi.

Zbiornik LPG zazwyczaj montuje się w miejscu koła zapasowego lub w bagażniku, co ogranicza dostępną przestrzeń bagażową. Dla osób często podróżujących z dużym ładunkiem może to być istotna wada.

Istotne jest także dopasowanie instalacji. Nie wszystkie jednostki napędowe dobrze współpracują z LPG. Starsze silniki z hydrauliczną regulacją luzów zaworowych lub nowoczesne jednostki bezpośredniego wtrysku mogą wymagać kosztowniejszej instalacji, specjalnych dodatków (np. lubryfikatora) lub nawet modyfikacji głowicy. Nieprawidłowy montaż lub źle dobrany system może prowadzić do szybszego zużycia zaworów.

Homologacja gazu w samochodzie, wyższe koszty „formalne”, czy też różne niedogodności to nie jedyne wady tego rozwiązania. Do nich trzeba też zaliczyć zakaz wjazdu na parkingi podziemne. Choć nowoczesne systemy są bezpieczne, to ograniczenia te nadal występują – co może być uciążliwe dla mieszkańców osiedli z podziemnymi parkingami.

Czas teraz przejść do zalet takiego rozwiązania. Należy do nich zaliczyć:

  • tańszą eksploatację,
  • większy zasięg pojazdu,
  • ekologię.

Za instalacją LPG przemawia przede wszystkim ekonomia. Jeśli jeździsz dużo, a droższe ubezpieczenie auta osobowego Cię nie odstrasza, to warto wybrać to rozwiązanie. Cena LPG jest zazwyczaj o ponad 40% niższa niż benzyny. Oznacza to, że tankujący gaz płacą znacznie mniej za pokonanie każdego kilometra.

Auto z instalacją LPG może przełączać się między gazem a benzyną, co zwiększa jego zasięg i daje większą elastyczność. To szczególnie ważne w sytuacjach, gdy w okolicy nie ma stacji z gazem – możesz wtedy kontynuować jazdę na benzynie.

Poza tym, spalanie LPG generuje mniej szkodliwych substancji niż spalanie benzyny, w tym niższą emisję tlenków azotu i dwutlenku węgla. W efekcie pojazdy zasilane gazem są bardziej przyjazne dla środowiska i często spełniają surowsze normy emisji spalin.

Jakie są rodzaje instalacji LPG?

Poszczególne instalacje różnią się między sobą budową, sposobem działania oraz poziomem zaawansowania technologicznego. Wybór odpowiedniego typu zależy przede wszystkim od rodzaju i konstrukcji silnika, oczekiwań użytkownika, a także budżetu. Na początku wspominaliśmy o trzech rodzajach instalacji. Chcąc uszczegółowić podział, wymieniamy 6 generacji tych systemów.

Pierwsze z nich to instalacje mieszalnikowe. To najprostsze i najstarsze rozwiązanie stosowane głównie w samochodach z gaźnikiem lub wtryskiem jednopunktowym. Instalacja działa na zasadzie mieszania gazu z powietrzem jeszcze przed wlotem do kolektora dolotowego. Gaz jest zasysany dzięki podciśnieniu wytwarzanemu przez pracę silnika. Do zalet tego rozwiązania należy zaliczyć niską cenę i stosunkowo tanie naprawy. Jednak instalacje I generacji są mało precyzyjne i mogą wywołać spadek mocy silnika. 

Alternatywą dla nieco nowszych samochodów są systemy drugiej generacji. Te zostały przystosowane do aut z wielopunktowym wtryskiem benzyny i sondą lambda. Wprowadzenie sterownika gazowego pozwala lepiej kontrolować skład mieszanki oraz ograniczyć błędy w pracy silnika.

Warianty trzeciej generacji to instalacje z wtryskiem gazu w fazie lotnej. Wykorzystuje się w nich elektroniczny system dawkowania paliwa do poszczególnych cylindrów, podobnie jak ma to miejsce w przypadku benzyny. Gaz nadal podawany jest w fazie lotnej, ale w sposób bardziej precyzyjny niż w poprzednich generacjach.

Generacja czwarta to instalacja sekwencyjna. Jest najczęściej stosowana i najpopularniejsza wśród osób wybierających LPG. Wtrysk gazu odbywa się w fazie lotnej, bezpośrednio do kolektora ssącego każdego cylindra, w sposób zsynchronizowany z wtryskiem benzyny. Sterownik gazowy analizuje parametry pracy silnika i na ich podstawie precyzyjnie steruje dawkami paliwa.

Nieco bardziej zaawansowana jest instalacja generacji piątej. W niej zrezygnowano z wtryskiwaczy gazowych i reduktora, a LPG jest podawany w formie płynnej. Takie rozwiązanie jest dedykowane do nowoczesnych jednostek benzynowych. Wyróżnia się wysoką dokładnością dawkowania paliwa, lecz jest stosunkowo drogie w porównaniu do poprzednich wersji.

Szósta generacja jest najnowsza spośród wszystkich ogólnie dostępnych. Jest przystosowana do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do działania wykorzystuje wtryskiwacze benzynowe, co w praktyce umożliwia korzystanie w 100% z gazu LPG. Jest to jednak bardzo złożona konstrukcja i tworzona pod konkretny silnik. Ta nowoczesna technologia dostosowana do najnowszych aut.

Jak wybrać odpowiednią instalację LPG do samochodu?

Aby instalacja LPG była właściwą inwestycją, należy ją odpowiednio wybrać. Postawienie na niewłaściwy system może prowadzić do problemów z pracą silnika, nadmiernego zużycia paliwa, a nawet kosztownych awarii. Poniżej omawiamy najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę, aby nie jazda na LPG nie zakończyła likwidacja gazu w samochodzie.

Pierwszym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest typ silnika. Zgodnie z nim należy dobrać instalację. Warto też rozważyć wiek i przebieg pojazdu. Młodsze auta z niskim przebiegiem warto wyposażyć w nowoczesne, precyzyjne systemy, które zapewnią wysoką kulturę pracy i trwałość. Za to te starsze mogą z powodzeniem korzystać z prostszych rozwiązań, choć należy dokładnie sprawdzić stan silnika – zwłaszcza głowicy i zaworów. Nie zaleca się montażu LPG w silnikach zużytych lub wymagających remontu – może to przynieść więcej szkody niż pożytku.

Oczywiście należy też rozważyć aspekt ekonomiczny. Im nowocześniejsza instalacja, tym wyższy koszt jej montażu. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji wykonać prostą kalkulację, która określi rentowność instalacji. W przypadku rzadziej używanych aut często warto wybrać tańszy wariant. Za to, jeśli pokonujesz średnio 20-30 tys. km rocznie, to wybierz droższy wariant, gdyż on się powinien szybko zwrócić.

Nie sposób też pominąć jakości instalacji i poszczególnych komponentów. Wybierając właściwy system, warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością i dostępnością części zamiennych. Sprawdzeni producenci tacy jak np. STAG, BRC, czy Prins oferują nie tylko dopracowane podzespoły, ale też sieć autoryzowanych serwisów i długoterminową dostępność wsparcia technicznego.

Czy w każdym samochodzie można założyć LPG?

Tak naprawdę każdy samochód może być wyposażony w instalację LPG. Przez lata pokutował osąd, że pojazdy z jednostką diesla nie nadają się do tego typu rozwiązania. Wydawało się też, że przeszkodą może być bezpośredni wtrysk paliwa. Jednak nowoczesne instalacje z VI generacji umożliwiają podłączenie takiego źródła zasilania.

Ważniejszym aspektem jest dobór właściwego rozwiązania. Nawet najbardziej złożone i skomplikowane silniki mogą współpracować z dobrze spasowanym systemem. Instalacja musi być odpowiednio skonfigurowana, tak żeby zapewniać bezawaryjną pracę. To sprawia, że w każdym aucie możliwe jest założenie LPG, a przegląd techniczny nie będzie problemem.

Jakie formalności trzeba spełnić, aby założyć gaz w samochodzie?

Podłączenie instalacji gazowej w samochodzie wiąże się też z koniecznością zalegalizowania jej. Tę czynność najlepiej przeprowadzić od razu po montażu LPG w aucie. Co prawda przepisy dają na to 30 dni od momentu odbioru dokumentów, lecz lepiej nie zwlekać z tym, żeby zgłosić założenie gazu w samochodzie. Formalności dopełnisz w odpowiednim dla siebie wydziale komunikacji.

Zanim udasz się do urzędu, musisz uzbierać odpowiednie pisma i świadectwa, dzięki którym zostanie zalegalizowana instalacja gazu w samochodzie. 

Jakie dokumenty należy dostarczyć? Oto lista:

  • oryginał/wtórnik świadectwa homologacji,
  • certyfikat zbiornika,
  • rachunek za montaż instalacji,
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu, jeśli została wydana.

Przed wizytą w urzędzie upewnij się, że numery na dokumentach zgadzają się z tym na zbiorniku. Każda niejasność może wydłużyć, a w skrajnych przypadkach uniemożliwić legalizację LPG w samochodzie. Co ważne, wpis do dokumentów jest darmowy. Poza tym pamiętaj, żeby nie przekroczyć terminu 30 dni. Zbyt długa zwłoka może skutkować mandatem, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli policji.

Co obejmuje montaż instalacji gazowej w aucie?

Montaż instalacji LPG w samochodzie powinien być przeprowadzany w profesjonalnym warsztacie. Tę czynność musi przeprowadzać osoba przeszkolona do tego i mająca odpowiednie kwalifikacje. Z racji dużej popularności samochodów na LPG w Polsce, nie powinieneś mieć trudności z tym, żeby znaleźć odpowiedni zakład.

Co wykonuje warsztat, którego zadaniem jest instalacja gazu w samochodzie? Jakie wymagania musi spełnić – o tym już wspomnieliśmy. 

Sama czynność zakładania LPG zawiera trzy etapy:

  • zakup odpowiedniej instalacji LPG oraz osprzętu,
  • montaż systemu w samochodzie,
  •  legalizację i sprawdzenie działania instalacji gazowej.

System musi być też odpowiednio wyregulowany, a profesjonalne warsztaty często udzielają gwarancji, na mocy której usuwają wszelkie usterki. Pamiętaj też o tym, że urządzenia montowane w samochodzie powinny być nowe. Niedopuszczalne jest przełożenie instalacji gazowej w samochodzie z innego pojazdu.

Nie zapomnij o ubezpieczeniu!

Formalności związane z instalacją LPG w samochodzie dopełnione? Wiesz już, z jakimi kosztami to się wiąże? Nie zapomnij o ubezpieczeniu, które musisz doliczyć do zakładanego budżetu. Obowiązkowe OC samochodu to absolutna podstawa, o jaką musisz zadbać. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzeń w Twoim samochodzie albo nagłej awarii na drodze – przyda Ci się kompleksowy pakiet z AC i assistance. Porównaj oferty w CUK Ubezpieczenia od wielu towarzystw, oszczędzając czas i pieniądze.

FAQ:

  • 1
    Jak wybrać specjalistów od zakładania instalacji gazowej w samochodach? 

    Wybierając warsztat do montażu instalacji LPG, zwróć uwagę na jego doświadczenie, opinie klientów i specjalizację w pracy z konkretnymi typami silników. Sprawdź, czy serwis oferuje gwarancję, pracuje na markowych podzespołach i posiada certyfikaty potwierdzające kwalifikacje. Dobrym znakiem jest również możliwość serwisowania instalacji po montażu.

  • 2
    Czy zakładanie instalacji LPG jest bezpieczne?

    Tak, montaż instalacji LPG jest bezpieczny, pod warunkiem że wykonuje go wykwalifikowany warsztat z użyciem certyfikowanych podzespołów. Nowoczesne systemy posiadają liczne zabezpieczenia. Prawidłowo zamontowana i regularnie serwisowana instalacja LPG nie stanowi zagrożenia dla kierowcy ani pasażerów.

Oceń artykuł

5.00
(1)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku