Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

2022-08-03

Hak do auta – przepisy, rodzaje i rejestracja krok po kroku

Dowiedz się, jak zamontować w swoim aucie hak holowniczy.

Hak do auta – przepisy, rodzaje i rejestracja krok po kroku

Chcesz zamontować w swoim aucie hak holowniczy? Trzeba spełnić pewne wymagania dotyczące dowodu rejestracyjnego, a także liczyć się z kosztami montażu. Koniecznie zapoznaj się z obowiązującymi przepisami. Sprawdź!

Do czego przydaje się hak do auta?

Hak w samochodzie osobowym pełni ważne funkcje. Przede wszystkim pozwala na montaż przyczepki albo holowanie drugiego auta w razie awarii. W codziennym użytkowaniu może nawet zapobiec najechaniu na krawężnik podczas cofania tyłem czy też zapobiec sporym uszkodzeniom np. podczas kolizji, kiedy inne auto wjeżdża w tył naszego samochodu.

To ważne!

Czujniki parkowania w samochodzie nie biorą pod uwagę haka, dlatego parkowanie tyłem może być nieco utrudnione. Trzeba o tym pamiętać podczas manewrowania, a najlepiej, schować konstrukcję, jeśli jest to możliwe.

Hak holowniczy powinien mieć tabliczkę znamionową. Na niej znajdują się informacje o uciągu, nacisku na kulę oraz roku produkcji. Każdy produkt ma też swój symbol i numer homologacji europejskiej. Bez tabliczki znamionowej, wpisanie haka do dowodu rejestracyjnego nie jest możliwe.

Hak w samochodzie osobowym – przepisy w Polsce

W Unii Europejskiej przepisy, które dotyczą homologacji mechanicznej elementów sprzęgających zespoły pojazdów, zostały ujęte w regulaminie nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (w skrócie EKG ONZ). To w nim znajdziesz informacje na temat tego, czym jest hak holowniczy i jakie normy musi spełniać, aby był przeznaczony do sprzedaży. Wymagana jest tu konkretna konstrukcja, która może być solidnie zamocowana w samochodzie, a następnie bezpiecznie użytkowana.

Hak do auta w Polsce musi mieć specjalne oznaczenie E20. To specjalny certyfikat, który świadczy o wytrzymałości danego elementu oraz przystosowaniu go do konkretnego auta. Co to oznacza? Parametry techniczne są dostosowane pod względem maksymalnego obciążenia przyczepy. Wartość (masę) znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym.

To ważne!

W Polsce masz prawo jeździć z hakiem, niezależnie od tego, czy jest on zespolony z belką, przykręcany czy wypinany. Nie może jednak powodować zagrożenia dla innych uczestników ruchu ani zasłaniać ważnych części auta.

Według przepisów prawa w Polsce hak holowniczy nie może przysłaniać oświetlenia (dziennego oraz przeciwmgielnego) oraz tablicy rejestracyjnej. Co zrobić z nieużywaną konstrukcją? Można go zdemontować, ale jeśli to nie jest możliwe, trzeba zapewnić pełne bezpieczeństwo innym uczestnikom ruchu. To dlatego w niektórych pojazdach z tyłu możesz zauważyć czarną nakładkę na hak. Wtedy zwiększa się jego widoczność z daleka. Wszelkie obowiązujące normy znajdziesz w Prawie o ruchu drogowym w Polsce.

Hak w samochodzie – przepisy za granicą

Regulacje co do obowiązku posiadania haka lub jego demontażu są różne, a wszystko zależy od tego, jakie przepisy działają w danym kraju. W Polsce można legalnie poruszać się po drogach z takim uchwytem, ale nie wszędzie działa to w taki sam sposób. Przykładem są tu Niemcy. Nie wolno poruszać się po drogach samochodem z podpiętą kulą, która aktualnie nie jest użytkowana. Wymaga to zamocowania specjalnego czerwonego kapturka.

Zastanawiasz się pewnie, co zrobić podczas wyjazdu za granicę? Bez obaw. Możesz oczywiście zdemontować hak do auta przed wyjazdem, ale nie powinieneś dostać za jego posiadanie mandatu. Podróżujących w Unii Europejskiej bronią w tym momencie ogólne przepisy regulujące ruch międzynarodowy po krajach wspólnoty. Kierowca, który nie jest zameldowany na stałe w danym państwie, musi mieć takie wyposażenie, jakie wymagane jest w jego kraju. To oznacza, że w tym przypadku działają takie same przepisy jak w Polsce – możesz mieć hak do przyczepki i nie musisz go demontować, kiedy nie jest używany. Nie ma też znaczenia kolor kapturka. Oczywiście ostrożności nigdy za wiele. Jeśli jest to możliwe, lepiej przygotować się na wyjazd bez haka albo oznaczyć go wyróżniającym się kolorem. Wszystko po to, aby nie było nieprzyjemności, kiedy zatrzyma Cię policja za granicą.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Sprawa komplikuje się w momencie, kiedy dojdzie do wypadku i hak w samochodzie dodatkowo wyrządzi szkody. Piszemy o tym w dalszej części tego artykułu.

Decydujące przepisy w tej sprawie znajdują się w Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym. To dzięki niej dowiadujemy się, że funkcjonariusze policji nie mogą nałożyć mandatu na kierowców, którzy mają hak w samochodzie osobowym lub nie (w krajach, gdzie jest to wymagane). Masz zatem prawo poruszać się po drogach w całej Unii Europejskiej pojazdem skonstruowanym zgodnie z przepisami obowiązującymi w Twoim kraju. Konwencja wiedeńska obowiązuje na terenie ponad 60 krajów i to ona decyduje o tym, że poruszanie się z takim samym wyposażeniem, które obowiązuje w kraju zameldowania kierowcy, jest zgodne z prawem. Na ten przepis można się odwołać, kiedy będą problemy podczas kontroli w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji czy Francji.

To ważne!

Według Konwencji wiedeńskiej możesz poruszać się samochodem z takim wyposażeniem, jakie obowiązuje w miejscu zameldowania i zarejestrowania auta.

Ubezpieczenie a hak w samochodzie

Wyobraź sobie sytuację, w której jedziesz drogą publiczną, nagle pojawia się przeszkoda, hamujesz awaryjnie i w tym momencie auto z tyłu ląduje na Twoim haku samochodowym. Przez to ma większe szkody, a Ty w przypadku silnego uderzenia będziesz musiał dodatkowo naprawić podłogę lub część bagażnika w aucie. Konstrukcja jest tak zaprojektowana, że najczęściej doprowadza do szkód w zderzaku i chłodnicy samochodu, który na nią wjedzie. Co w takiej sytuacji z ubezpieczeniem OC?

Towarzystwo musi dokładnie przeanalizować skutki stłuczki. Najważniejsze jest wskazanie winnego za to zdarzenie. Konieczne jest oczywiście spisanie oświadczenia, podpisanego przez obydwóch kierowców. Jeśli jest kłopot z ustaleniem winnego, trzeba będzie zgłosić sprawę policji. Ubezpieczyciel po uzyskaniu wszystkich niezbędnych informacji, musi ocenić stopień uszkodzenia pojazdu. Najczęściej jest to związane z wizytą rzeczoznawcy. Ma to wpływ na wysokość odszkodowania.

Jeśli chodzi o poniesienie kosztów związanych z naprawą Twojego auta, tu pomocne jest AC. Ubezpieczenie pokrywa naprawę (robociznę) oraz potrzebne do tego części. Warunki zwrotu kosztów zależą od skonstruowanej umowy z ubezpieczycielem.

Z czego składa się hak w samochodzie?

Hak w samochodzie osobowym powinien być dopasowany stricte do konkretnego modelu. To dlatego, że wymaga idealnego dostosowania do budowy podwozia. Konstrukcja składa się z korpusu, w którym znajduje się belka główna, wsporniki mocujące i uchwyty kuli. Najczęściej chowa się go za zderzakiem, gdzie konieczne jest wykonanie specjalnego wycięcia. Drugim ważnym elementem jest belka. Długość zależna jest tu od konkretnego modelu produktu, czasem ma 20-30 cm, a w niektórych pojazdach nawet... kilka metrów!

Zastanawiasz się, jaki powinien być hak do auta? Cena ma duży wpływ na jego konstrukcję. Może być ona odkręcana ręcznie lub za sprawą siłownika. Najtańsze modele wymagają przykręcania śrub. Potrzebny będzie zaczep do przyczepki na rurę, który powinien wylądować w belce. Im więcej elementów można przyczepić automatycznie, tym  lepiej. Wtedy korzystanie z haka i samo przygotowanie go do użytku jest znacznie prostsze. W niektórych wystarczy tylko dobrze zaczepić ręcznie konstrukcję do siedziska belki, a następnie obrócić gałkę i zabezpieczyć ją kluczykiem. Przyda się też funkcja chowania nieużywanego haka pod zderzak. Uniknie to nieprzyjemnych sytuacji np. dodatkowych szkód podczas kolizji.

Montaż haka wymaga nie tylko podpięcia samej konstrukcji, ale także konfiguracji z elektroniką. Jeśli masz w tym doświadczenie, możesz to zrobić samodzielnie. Jeśli nie, lepiej wybrać się do warsztatu i zapłacić około 150-250 złotych za taką usługę.

Kiedy konieczny jest demontaż haka, ponowne zamocowanie go jest możliwe tylko za pomocą odpowiednich śrub. Wyjątkiem są tu modele odpinane, czyli bardziej komfortowe i sprawniejsze w obsłudze.

Jaki hak do auta wybrać?

Przede wszystkim zbierz wszystkie niezbędne informacje o swoim aucie. Istotny jest tu nie tylko model i rok produkcji pojazdu, ale także wersja wyposażenia i rodzaj nadwozia. Nieco innej konstrukcji będzie wymagać też auto zasilane gazem, ponieważ w tylnej części znajduje się instalacja LPG. Szczególnie dotyczy to przerobionych samochodów. To może nieco utrudniać montaż haka.

Produkt powinien pochodzić od renomowanego producenta, aby mieć pewność, że pod względem trwałości, nie masz mu nic do zarzucenia. Poza tym, tak jak pisaliśmy wcześniej, każdy hak musi mieć homologację. Jeśli wybierzesz produkt nieznanego pochodzenia, narażasz się na posiadanie części, która nie jest dopuszczona do użytku przez kierowców aut. Czy opłaca się kupić używany hak do auta? Koszt może być niższy, ale trzeba sprawdzić, czy konstrukcja jest kompletna oraz ma tabliczkę znamionową. Pokrzywiony materiał, uszkodzenia mechaniczne mogą powodować problemy na trasie. Ponadto hak bez homologacji nie będzie mógł być legalnie zamontowany w aucie.

Wytrzymałość haka i maksymalne dopuszczalne obciążenie to ważne parametry, które po prostu trzeba wziąć pod uwagę kupując produkt.

Sam montaż haka powinien się odbyć w warsztacie, który ma w tym doświadczenie. Poza tym musi mieć on instrukcję obsługi i zalecenia od producenta. Często konieczne jest podłączenie wiązki elektrycznej, dedykowanej konkretnemu modelowi auta. Wszystko po to, aby część dobrze współpracowała z innymi układami w aucie.

Warto wiedzieć!

Przydatny jest także hak na rower do auta, dzięki któremu można pozwolić sobie na przyjemniejszy wyjazd na wakacje. Pamiętaj jednak o tym, aby jednośladami nie przysłonić tablicy rejestracyjnej. Jeśli okaże się to niemożliwe, na czas wakacji można złożyć wniosek do wydziału komunikacji. Zostanie przyznana trzecia tablica rejestracyjna, która jest przeznaczona do montażu na platformie rowerowej. Hak do samochodu na rower pełni nieco inną funkcję niż holowniczy, dlatego nie jest konieczne wpisywanie bagażnika do dowodu rejestracyjnego.

Hak w samochodzie – rejestracja krok po kroku

W Twoim aucie pierwotnie nie był zamontowany hak do samochodu? Cena z montażem nie powinna przekroczyć 500-600 złotych, a to jeszcze nie wszystko. Trzeba też spełnić wymagane formalności.

To ważne!

Hak do przyczepki czy holowania musi być formalnie wpisany w dowód rejestracyjny. Jeśli dokonujesz jakiejkolwiek modyfikacji swojego samochodu, trzeba to zgłosić w wydziale komunikacji.

Po zamontowaniu haka konieczna jest wizyta w stacji kontroli pojazdów. Badanie nie powinno być drogie, ale trzeba sprawdzić, czy wiązka elektryczna niezbędna do prawidłowego i sprawnego działania haka, jest dobrze skonfigurowana. Technicy sprawdzą też, czy zamontowana konstrukcja ma tabliczkę znamionową. Stacja kontroli pojazdów wręczy Ci zaświadczenie potwierdzające badanie techniczne.

Następnym krokiem jest wizyta w wydziale komunikacji. Weź ze sobą dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli jest) oraz zaświadczenie, które uzyskałeś od mechanika. W celu dopełnienia formalności zabierz ze sobą dowód osobisty. Kiedy samochód jest przypisany też do współwłaścicieli, konieczna będzie ich obecność w wydziale komunikacji lub ewentualnie pełnomocnictwo. Na miejscu trzeba wypełnić wniosek i pokazać aktualne ubezpieczenie OC.

Urzędnik wbije hak holowniczy w dowód rejestracyjny, jeśli wszystkie formalności są spełnione. Najczęściej odbywa się to na miejscu i od ręki. Cała procedura jest bezpłatna. Wyjątkiem jest wymaganie pełnomocnictwa, które kosztuje 17 złotych, jeśli współwłaściciel nie jest spokrewniony z osobą składającą wniosek.

Uwaga!

Rejestracja haka jest obowiązkowa. Bez tej formalności możesz mieć problem z przejściem pozytywnie badania technicznego.

Porównaj ceny za OC

Chcesz zaoszczędzić na ubezpieczeniu? Zobacz ceny w kalkulatorze online bez wychodzenia z domu! Możesz też w każdej chwili zadzwonić do naszych doradców albo odwiedzić placówkę.

Oceń artykuł

5
(1)