Obowiązek zgłoszenia sprzedaży pojazdu wynika z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z roku 2003. Artykuł trzydziesty drugi tejże Ustawy mówi o tym, że zbywca ma 14 dni na powiadomienie Towarzystwa Ubezpieczeniowego o sprzedaży pojazdu oraz podanie danych nabywcy celem przepisania polisy na nowego właściciela. Ustawa weszła w życie w 2003 roku i od tego roku obowiązuje przepis o zgłoszenia zbycia pojazdu.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Zadaj je wypełniając formularz kontaktowy
w przypadku sprzedaży pojazdu zbywca może złożyć wniosek o zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia. Dotyczy to ryzyk dobrowolnych takich jak NNW, autocasco czy assistance. Wniosek o zwrot składki należy złożyć na piśmie z odręcznym podpisem i przekazać go do Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Natomiast jeśli chodzi o ubezpieczenie OC to sprzedaż pojazdu nie zamyka takiego ubezpieczenia - przechodzi ono na nowego właściciela, który ma prawo korzystać z OC do końca okresu na jaki została zawarta polisa. Nabywca pojazdu może zrezygnować z polisy, czego efektem jest prawo zbywcy do uzyskania zwrotu za opłacone ubezpieczenie OC. Jeśli nabywca korzysta z ubezpieczenia OC, to sprzedający nie uzyska zwrotu zapłaconej składki.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Zadaj je wypełniając formularz kontaktowy
Zgodnie z prawem ubezpieczenia OC przechodzi na nowego właściciela po sprzedaży. Nabywca pojazdu może korzystać z tego ubezpieczenia do końca jego trwania. Nabywca nie ma obowiązku zgłaszać zakupu pojazdu do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, jednakże zalecamy kontakt z Ubezpieczycielem, aby uzyskać informacje na temat płatności za polisę. Jeżeli polisa była wystawiona na raty, to każda rata, która wypadała po dacie zakupu polisy przechodzi na nowego właściciela i on jest zobowiązany do jej opłacenia. Natomiast Towarzystwa mają też prawo do wykonania rekalkulacji składki, czyli ponownego naliczenia opłaty dla nowego właściciela biorąc pod uwagę jego historię w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym, ilość lat posiadania prawa jazdy czy szkodowość ubezpieczeniową. Jeżeli podczas rekalkulacji zostanie naliczona dopłata nabywca będzie zobowiązany do opłacenia naliczonej kwoty, aby korzystać z ubezpieczenia OC zbywcy. Dlatego tak ważne jest, aby nabywca jednak skontaktował się z Towarzystwem Ubezpieczeniowym i sprawdził czy w jego przypadku zostaną naliczone jakieś opłaty. Jeżeli kupujący nie chce dopłacać naliczonej kwoty, w każdym momencie może złożyć wypowiedzenie z artykułu 31.1 - wypowiedzenie nowonabywcy. Wypowiedzenie składa na piśmie z odręcznym podpisem przekazując je do Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Towarzystwo ma prawo do naliczenia składki za czas, w którym nabywca korzystał z polisy, więc też tak ważny jest czas kontaktu z towarzystwem po zakupie pojazdu.
Zachęcamy do przeliczania składek od razu na dane nowego właściciela w innych Towarzystwach w naszych placówkach lub na infolinii.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Zadaj je wypełniając formularz kontaktowy
Po zakupie polisy ubezpieczenia OC przechodzi na nowego właściciela. To wiąże się również z przejściem zobowiązań pieniężnych na nabywcę. Każdą ratę składki przypadającą po dacie zakupu pojazdu nabywca jest zobowiązany opłacić zgodnie z harmonogramem płatności. W przypadku rat warto skontaktować się z Towarzystwem Ubezpieczeniowym, aby sprawdzić jakie raty zostały już opłacone a dodatkowo zweryfikować czy Towarzystwo nie zrobi rekalkulacji składki co może zmienić częstotliwość płatności rat jak i zmienić kwotę do zapłaty.
Zachęcamy do przeliczania składek od razu na dane nowego właściciela w innych Towarzystwach w naszych placówkach lub na infolinii.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Zadaj je wypełniając formularz kontaktowy
Jeżeli sprzedający nie przekazał dokumentów potwierdzających, że auto jest ubezpieczone oraz w jakim Towarzystwie polisa OC została zakupiona prosimy o sprawdzenie tego na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego www/ufg.pl. Strona umożliwia zweryfikowanie w bazie czy dane auto ma ubezpieczenie. W formularzu wpisujemy numer rejestracyjny lub numer VIN pojazdu i wybieramy datę, po której baza sprawdzi, czy jest ubezpieczenie. Najlepiej wybrać datę zakupu pojazdu. Informacje zwrotna będzie zawierać numer polisy, a także nazwę Towarzystwa Ubezpieczeniowego co pozwoli na wyszukanie danych kontaktowych Towarzystwa.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Zadaj je wypełniając formularz kontaktowy
Jeżeli pojazd został sprzedany należy zawiadomić Towarzystwo Ubezpieczeniowe o zaistniałej sytuacji. Prosimy o przesłanie scanu lub zdjęcia umowy kupna sprzedaży czy też faktury na adres kontakt@cuk.pl. CUK jako pośrednik pomoże w zgłoszeniu sprzedaży do Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Natomiast jeżeli zgłosili już Państwo fakt sprzedaży do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, ale zgłoszenie to nastąpiło bez udziału CUK Ubezpieczenia to nie mamy odnotowanej informacji w systemie, że nastąpiło zbycie. W takim przypadku również poprosimy o przesłanie kopii umowy kupna sprzedaży, abyśmy mogli odnotować w naszych systemach informacje o zmianie właściciela.
Obowiązek zgłoszenia zmiany właściciela pojazdy ma, zgodnie z polskimi przepisami, sprzedający.
Podobnie należy postępować w przypadku umowy darowizny.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Zadaj je wypełniając formularz kontaktowy
Nie znalazłeś swojej sprawy? Wypełnij formularz kontaktowy