Rozliczenie szkody komunikacyjnej - inaczej nazywane jest likwidacją szkody komunikacyjnej. To proces, którym zajmuje się towarzystwo ubezpieczeniowe po wystąpieniu szkody komunikacyjnej. Polega na jej wycenie oraz wypłacie odszkodowania klientowi.
Pierwszą metodą jest rozliczenie szkody komunikacyjnej serwisowe, inaczej nazywane bezgotówkowe. Oznacza to, że towarzystwo ubezpieczeniowe po wystąpieniu szkody, kontaktuje się bezpośrednio z warsztatem mechanicznym, w którym będzie naprawiany samochód. Pieniądze będą przekazane prosto do tego zakładu, bez udziału poszkodowanego. Ta metoda ma dużą zaletę, ponieważ nie trzeba poświęcać dużej ilości czasu ze strony poszkodowanego. Jest to wygodne rozwiązanie.
Przykładowo, jeśli właściciel auta miał kolizję na parkingu i nie była to jego wina, może skorzystać z polisy OC sprawcy. Metoda serwisowa likwidacji szkody upoważnia go do odstawienia samochodu do warsztatu, a następnie odebrania go we wskazanym terminie. Ubezpieczyciel samodzielnie rozliczył się z zakładem mechanicznym, a właściciel auta nie musiał w to ingerować.
Drugą metodą jest rozliczenie szkody komunikacyjnej kosztorysowe, a inaczej - gotówkowe. Polega na przekazaniu świadczenia właścicielowi auta, po wcześniejszym ustaleniu odpowiedniej kwoty odszkodowania. Klient decyduje się na naprawę samochodu we własnym zakresie. Ważne jest ustalenie takiej kwoty, która na pewno pokryje wszelkie szkody. Właściciel auta może jednak zdecydować się na częściową naprawę lub odłożenie jej w czasie.
Przykładowo, jeśli auto zostało uszkodzone przez inny samochód osobowy, można ubiegać się o odszkodowanie w ramach OC sprawcy. Właściciel wybrał metodę kosztorysową, dlatego po oględzinach pojazdy i wycenie szkody, otrzymał wypłatę świadczenia Następnie, znalazł zaprzyjaźniony warsztat mechaniczny i odstawił tam samochód. Za naprawę zapłacił z pieniędzy, które otrzymał od towarzystwa ubezpieczeniowego.