Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Przygotowania do sezonu rowerowego

13.02.2020

Zimą Twój rower stoi nieużywany? Przed sezonem rowerowym musisz więc sprawdzić czy nadaje się do bezpiecznej jazdy. Nie wystarczy wytarcie roweru z gromadzącego się zimą kurzu, choć to oczywiście zwiększa komfort jazdy. Na liście zadań do wykonania  powinno znaleźć się przede wszystkim sprawdzenie stanu technicznego jednośladu. Co powinieneś zrobić przed wyruszeniem na pierwszą w sezonie rowerowym wycieczkę? Zobacz naszą instrukcję i dowiedz się jak przygotować rower do sezonu. 

Co dowiesz się z tego artykułu?

Jak przygotować rower do sezonu?

Czyszczenie roweru

Większość z nas zimą nie jeździ rowerem, pozostawiając go w garażu lub nawet pokoju. Jeśli jednoślad garażowany był w suchym miejscu, jego czyszczenie nie będzie sprawiało kłopotu, bo wystarczy przetarcie roweru z kurzu wilgotną szmatką. W przypadku trudniejszych zabrudzeń ramy rowerowej możesz posłużyć się np. myjką ciśnieniową, pamiętając jednak o tym, aby nie zbliżać dyszy zbyt blisko roweru i omijać okolice elementów z łożyskami, do których mogłaby dostać się woda z brudem.

Czyszczenie łańcucha

Aby podczas jazdy rower jeździł płynnie, trzeba wyczyścić i dokładnie nasmarować łańcuch. Jak najlepiej to zrobić? Zdejmij go, włóż do butelki ze środkiem czyszczącym i potrząśnij, a następnie wypłucz w wodzie. Inną metodą jest przyłożenie do łańcucha szmatki nasączonej benzyną ekstrakcyjną lub specjalnym odtłuszczaczem, a następnie wprawienie w ruch pedałów, aby łańcuch zaczął się przesuwać. Do mycia napędu roweru możesz również użyć specjalnych szczoteczek, które kupisz w sklepie rowerowym. Dokładne wyczyszczenie tego elementu jest czasem uciążliwe, ale tylko w ten sposób będziesz w stanie ocenić jego stan techniczny. 

Wykonując czynność czyszczenia łańcucha, koniecznie sprawdź, czy nie jest on zbyt rozciągnięty. Jeśli nie masz specjalnej linijki pomiarowej służącej do kontrolowania stanu zużycia łańcucha, warto udać się do serwisu rowerowego i zlecić przegląd specjaliście. 

Po wyczyszczeniu napędu rowerowego, pora go nasmarować. Najlepiej do tego celu wybrać specjalny olej do łańcucha rowerowego, który nie zbiera tak brudu, jak inne oleje czy smary. Łańcuch trzeba smarować tak, aby olej dotarł do jego wewnętrznej części - wpuszczamy w tym celu kropelkę do każdego ogniwa i czekamy, aż olej do niego “wpłynie”. Nadmiar oleju na zewnątrz łańcucha możemy spokojnie wytrzeć. 

Jakie jeszcze elementy warto nasmarować?

Oprócz napędu rowerowego możesz wprowadzić olej do mechanizmu przerzutek, a także nasmarować gwinty od pedałów. Takie zabiegi sprawią, że wszystkie podzespoły roweru będą chodziły gładko, a rower nie będzie wydawał z siebie nieprzyjemnych dźwięków podczas jazdy.

Przegląd kół rowerowych

Przed pierwszą jazdą sprawdź również ciśnienie woponach i w razie potrzeby je napompuj. Nie tylko uchronisz się w ten sposób przed męczącą jazdą i zwiększysz przyczepność roweru do jezdni (a zatem i bezpieczeństwo jazdy), ale zapobiegniesz również szybkiemu zużyciu i ścieraniu się opony. 

Skąd masz wiedzieć, jakie ciśnienie jest odpowiednie dla opon Twojego roweru? Dowiesz się tego ze specjalnych oznaczeń z boku opony. Jeśli masz rowergórski, prawdopodobnie znajdziesz na oponie informację, że ciśnienie powinno wynosić od 2,00 do 4,50 barów. Rowery miejskie powinny poruszać się na oponach, w których ciśnienie wynosi 2,00 do 7,50 barów. Rowery szosowe natomiast wymagają jeszcze wyższego ciśnienia - od 6.00 do 10.00 barów. 

Aby prawidłowo napompować oponę, najlepiej wybierz pompkę z manometrem. Jeśli ma ona wentyl samochodowy, możesz również udać się na stację benzynową, gdzie bezpłatnie skorzystasz z kompresora. 

Na komfort i bezpieczeństwo jazdy wpływa również to, czy koła rowerowe są proste. Aby sprawdzić, czy nie mamy do czynienia z tzw. “ósemkami”, postaw rower do góry kołami na ramie i wpraw koła w ruch. Jeśli zauważysz, że nie poruszają się one prosto i są krzywe, spróbuj wyregulować je za pomocą klucza do szprych.  

Sprawdzenie hamulców

To jeden z ważniejszych elementów wiosennego przeglądu roweru! Przed sezonem warto wyczyścić obręcze w hamulcach szczękowych lub tarcze w przypadku tarczowych oraz sprawdzić ich stan. Przyjrzyj się również linkom od hamulców - mogą kwalifikować się do wymiany lub konserwacji. Jeśli rower stoi w wilgotnym miejscu, jest prawdopodobne, że linki pokryje rdza. Ta część jest również najbardziej narażona na przecieranie. Wymiana linek hamulcowych pozwoli nie tylko zwiększyć komfort jazdy, ale i bezpieczeństwo na trasie.

Zaprowadź do serwisu

Jeśli zauważyłeś jakąś usterkę, jednak nie czujesz się na siłach, aby ją usunąć, koniecznie udaj się do serwisu rowerowego. Doświadczony mechanik z łatwością naprawi amortyzator, pogięte koło lub wymieni linkę hamulcową, a także dokładnie dokręci śruby poszczególnych podzespołów roweru, dzięki czemu będziesz czuł się na swoim jednośladzie bezpiecznie. 

Ubezpieczenie dla rowerzysty

Co jeszcze możesz zrobić, aby czuć się bezpiecznie na rowerze? Kup ubezpieczenie dla rowerzysty. Teraz możesz zawrzeć umowę nie wychodząc z domu! Kalkulacji składki możesz dokonać online za sprawą kalkulatora rowerowego na CUK.pl, a następnie przejść do płatności. Wraz z firmą PZU przygotowaliśmy dla Ciebie specjalną ofertę, o której więcej możesz przeczytać tu. Ci, którzy jeżdżą rowerem tylko w sezonie, ucieszą się z faktu, że zamiast polisy całorocznej, możliwy jest u nas wybór takiej, która obowiązywać będzie tylko 7 miesięcy. Wystarczy więc kupić ubezpieczenie na początku marca, aby do końca września korzystać z ochrony. 

Odwiedź też naszą placówkę lub zadzwoń na infolinię.

Postaw na kompleksowe ubezpieczenie rowerzysty w dobrej cenie. W CUK Ubezpieczenia znajdziemy dla Ciebie atrakcyjne oferty.
keyboard_arrow_up