W tym artykule:
- Profil zaufany – co to jest?
- Profil zaufany – jak założyć przez internet?
- Profil zaufany – jak potwierdzić stacjonarnie?
- Profil zaufany dla obcokrajowca – czy można założyć?
- Profil zaufany – jak się zalogować?
- Profil zaufany – jakie sprawy można załatwić?
- Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym – jak to zrobić?
- Profil zaufany a podpis elektroniczny – jakie są różnice?
- Profil zaufany a ubezpieczenie
Chcesz załatwić sprawę w urzędzie, ale nie masz czasu na wizytę w oddziale? Teraz możesz to zrobić bez wychodzenia z domu! Wystarczy, że założysz profil zaufany. To proste narzędzie, dzięki któremu zyskasz dostęp do usług, jakie oferują e-urzędy i np. złożysz wniosek o kartę EKUZ. Zastanawiasz się, jak podpisać dokumenty profilem zaufanym? Chcesz dowiedzieć się, jak uzyskać podpis elektroniczny? Sprawdź.
Profil zaufany – co to jest?
Profil zaufany jest to sposób potwierdzenia swojej tożsamości w elektronicznych systemach administracji w Polsce. Jest bezpłatnym narzędziem, z którego może skorzystać każdy, kto:
- ukończył 13. lat;
- ma numer PESEL;
- ma ważny dowód osobisty lub paszport.
Profil zaufany stanowi elektroniczną alternatywę dla własnoręcznego podpisu. Z jego pomocą można podpisywać dokumenty online i składać je w odpowiednich urzędach bez wychodzenia z domu. Dzięki temu nie trzeba drukować wniosków, wypełniać ich, a następnie dostarczać osobiście do wybranej instytucji.
Dużą zaletą założenia profilu zaufanego jest możliwość załatwienia spraw urzędowych o dowolnej porze. System funkcjonuje przez wszystkie dni roku, zatem możesz go wykorzystać nawet w niedzielne popołudnie czy o północy.
Profil zaufany – jak założyć przez internet?
Zastanawiasz się, jak założyć profil zaufany online? Jest to dość proste i wymaga wyłącznie dostępu do internetu oraz komputera lub telefonu. Do tego nie zajmuje zbyt wiele czasu, więc już w kilkanaście minut zyskasz możliwość załatwienia swoich spraw urzędowych. Oto trzy możliwości.
1. Założenie profilu zaufanego za pośrednictwem bankowości internetowej
Z łatwością założysz profil zaufany, jeśli masz konto w PKO BP, Santanderze, mBanku, Alior Banku, ING Banku Śląskim, Banku Millenium, Banku Pekao, Inteligo, banku spółdzielczym lub w usłudze Poczty Polskiej — Envelo.
Wystarczy:
- zalogować się na swoje internetowe konto bankowe i znaleźć zakładkę e-urząd;
- odszukać kafelek profil zaufany, na który należy kliknąć, aby system mógł przenieść Cię na stronę z wnioskiem;
- uzupełnić formularz i zatwierdzić podane informacje kodem autoryzującym tak jak podczas wykonywania przelewu.
Zakładanie profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną nie wymaga wizyty w urzędzie ani placówce firmy. Bank dysponuje danymi, które zostały potwierdzone podczas zakładania konta. Dzięki temu nie ma wątpliwości, że są one prawdziwe i nie trzeba zastanawiać się, jak potwierdzić profil zaufany online.
2. Założenie profilu zaufanego przez e-dowód
Jeśli masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną, możesz założyć profil zaufany bez używania konta bankowego. W tym celu należy:
- wejść na stronę www.pz.gov.pl i w prawym górnym rogu wybrać kafelek zarejestruj się;
- wybrać sposób rejestracji, czyli e-dowód;
- zdecydować o sposobie przekazania danych, czyli za pośrednictwem smartfona lub czytnika NFC podłączonego do komputera;
- w zależności od wybranego wariantu – użyć aplikacji eDO App na telefonie i postępować według wskazówek lub postępować według instrukcji, która wyświetli się na ekranie komputera po wybraniu czytnika NFC.
Ten sposób wymaga nieco więcej czasu, jednak jest rozwiązaniem dla osób, które nie mają własnego konta bankowego.
3. Założenie profilu zaufanego przez ePUAP
Istnieje możliwość założenia profilu zaufanego także bez konta w banku czy e-dowodu. Za to do tego potrzebny jest podpis elektroniczny. Oto co należy zrobić, aby móc składać dokumenty do urzędów bez wychodzenia z domu.
1. Zarejestruj się na portalu Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej w skrócie ePUAP.
2. Znajdź wniosek o stworzenie profilu zaufanego i wpisz niezbędne dane.
3. Podpisz elektronicznie dokument z certyfikatem kwalifikowanym, aby potwierdzić podane informacje.
Jest to proste i szybkie, jednak kosztowne. Kwalifikowany podpis elektroniczny trzeba kupić u sprawdzonych dostawców monitorowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji. Koszt to ok. 600 zł na rok.
Następnie należy przejść całą procedurę związaną z uwierzytelnianiem danych, zawarciem stosownej umowy i zainstalowaniem odpowiedniego oprogramowania.
Profil zaufany – jak potwierdzić stacjonarnie?
Chcesz móc bez czekania w kolejce podpisywać dokumenty? ePUAP to system, za którego pośrednictwem założysz profil zaufany, nawet jeśli nie masz konta bankowego lub e-dowodu. Ta metoda ma jedną wadę – wymaga osobistego stawienia się w wybranym punkcie potwierdzającym. Na szczęście wystarczy tylko jedna wizyta, aby móc składać swoje elektroniczne podpisy z pomocą profilu zaufanego.
Aby uzyskać dostęp do profilu zaufanego, należy:
- zarejestrować się na ePUAP – zrobisz to na stronie www.epuap.gov.pl;
- wypełnić wniosek o założenie profilu zaufanego – wszystkie podane dane muszą być zgodne z prawdą;
- w ciągu 14. dni złożyć wizytę w wybranym punkcie potwierdzającym, aby zweryfikować podane dane – znajdują się one na terenie całego kraju. Są to m.in. oddziały ZUS-u i urzędu skarbowego oraz urzędy gminne i marszałkowskie.
Potem możesz swobodnie podpisywać profilem zaufanym dokumenty w urzędach bez czekania w kolejkach.
Profil zaufany dla obcokrajowca – czy można założyć?
Zastanawiasz się, czy cudzoziemiec może założyć profil zaufany i korzystać z elektronicznych usług urzędów? Jest to możliwe, ale pod pewnym warunkiem. Obcokrajowiec musi mieć numer PESEL, ponieważ jest on niezbędny do wypełnienia wniosku. Może go uzyskać, jeśli:
- jest uchodźcą;
- ma pozwolenie na pobyt stały.
Numer PESEL można wyrobić w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce zameldowania. Jeśli nie ma możliwości uzyskania meldunku, trzeba skierować się do instytucji, która znajduje się na tym samym terenie co siedziba pracodawcy.
Brak pracy? Pozostaje wyjazd do stolicy i wizyta w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy.
Z DORADCĄ
Profil zaufany – jak się zalogować?
Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym ułatwia załatwianie spraw w urzędach. Chcesz skorzystać z tej usługi, ale nie wiesz, jak się zalogować? Zrobisz to za pośrednictwem strony www.pz.gov.pl. Jest ona odpowiednio zabezpieczona, dzięki czemu nie musisz obawiać się o bezpieczeństwo swoich danych.
Wpisz wspomniany adres w pasek przeglądarki, a następnie wybierz sposób logowania:
- z pomocą nazwy użytkowania lub adresu e-mail;
- przez bankowość elektroniczną, certyfikat kwalifikowany lub e-dowód.
Po wybraniu odpowiedniego kafelka postępuj według wskazówek na stronie.
Profil zaufany – jakie sprawy można załatwić?
Profil zaufany zyskał dużą popularność dzięki pandemii COVID-19. W czasie, gdy możliwości odbycia wizyty w urzędzie były znacznie ograniczone, wiele osób zainteresowało się elektronicznymi sposobami załatwiania swoich spraw. Nic dziwnego. Dzięki temu można skorzystać z wielu usług online na portalach urzędowych takich jak np.:
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, czyli ePUAP – tam złożysz m.in. wniosek o wyrobienie dowodu osobistego, zgłoszenie urodzenia dziecka, odwołanie od decyzji administracyjnej lub wniosek o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego;
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej, czyli CEIDG – za pośrednictwem profilu zaufanego założysz tam firmę albo wznowisz lub zawiesisz jej działalność. Co więcej, uzyskasz również informacje o innych przedsiębiorcach w Polsce;
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli PUE ZUS – dzięki temu zyskasz informacje o swoich zwolnieniach lekarskich, sprawdzisz, czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczenia, złożysz odpowiednie wnioski i umówisz wizytę w stacjonarnej placówce. Dodatkowo za pośrednictwem PUE ZUS możesz złożyć wnioski o świadczenia na dzieci, które masz pod opieką;
- Internetowe Konto Pacjenta, czyli IKP – znajdziesz tam nie tylko swoje recepty, ale także całą historię leczenia i jego koszt oraz informacje o kwarantannie związanej z zachorowaniem na COVID-19 lub kontaktem z osobą chorą. Za pośrednictwem IKP możesz także zmienić lekarza POZ lub upoważnić wybrane osoby do uzyskania informacji o Twoim stanie zdrowia.
Jak widać profil zaufany może przydać się w każdym momencie – po urodzeniu dziecka, podczas choroby, a także przy zakładaniu biznesu. Przyda się także do uruchomienia licznych aplikacji np. mObywatel czy mPojazd.
Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym – jak to zrobić?
Zastanawiasz się, jak podpisać dokument PDF profilem zaufanym?Chcesz sprawdzić, czy dany wniosek elektroniczny został zatwierdzony i przekazany do urzędu? Teraz zrobisz to z łatwością za pośrednictwem:
https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany.
Po otworzeniu wspomnianej strony kliknij kafelek start, aby system przeniósł Cię do odpowiedniego formularza. Następnie:
- określ, jaki dokument chcesz podpisać elektronicznie: sprawozdanie finansowe, dokument w formacie PDF czy w innym rozszerzeniu, np. .txt, .doc, .xml itp.;
- kliknij kafelek dalej i zapoznaj się z instrukcją – znajdziesz tam wskazówki dotyczące nie tylko rozszerzenia, ale także sposobu jego zapisania i wielkości;
- kliknij podpisz lub sprawdź dokument i prześlij plik do systemu – możesz wybrać go z dysku lub przeciągnąć i upuścić we wskazane miejsce;
- złóż podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP – możesz wybrać miejsce, gdzie pojawi się oznaczenie, że dokument został elektronicznie podpisany;
- pobierz plik z powrotem na swój dysk i prześlij go do właściwego urzędu.
Warto pamiętać, że symbol potwierdzający podpisanie profilem zaufanym będzie widoczny wyłącznie na dokumentach w formacie PDF. Na innych, np. zdjęciach lub arkuszach kalkulacyjnych nie będzie go widać.
Z DORADCĄ
Profil zaufany a podpis elektroniczny – jakie są różnice?
Dokumenty można podpisywać na dwa sposoby: za pośrednictwem profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem. Jednak warto pamiętać, że są to dwa różne narzędzia, które mają inne zastosowania.
- Profil zaufany można wykorzystywać wyłącznie do załatwiania spraw w urzędach drogą elektroniczną. Jest darmowy, dzięki czemu każda uprawniona do tego osoba może z niego korzystać bez obaw o dodatkowe wydatki. Jego ważność wynosi trzy lata. Po tym czasie należy przedstawić wniosek o przedłużenie profilu zaufanego o kolejne trzy lata. Można to zrobić np. za pośrednictwem bankowości internetowej. Jednak profil zaufany nie ma mocy prawnej, więc nie można podpisać dokumentów na odległość.
- Podpis elektroniczny można umieścić zarówno na dokumentach urzędowych, jak i w e-mailach i plikach komputerowych, np. w formacie PDF czy DOC. Jest płatny. Jego cena wynosi ok. 600 zł rocznie, a jego termin ważności zależy od umowy sporządzonej pomiędzy klientem a dostawcą. Zazwyczaj jest to rok lub dwa lata.
Choć profil zaufany nie zastąpi podpisu elektronicznego, z pewnością wystarczy do załatwienia najważniejszych spraw w polskim urzędzie. Jednak nie sprawdzi się, jeśli nie masz numeru PESEL, prowadzisz biznes, często podpisujesz duże ilości dokumentów lub chcesz je zatwierdzić na odległość. Wtedy potrzebny jest elektroniczny odpowiednik odręcznego podpisu.
Zastanawiasz się, jak założyć podpis elektroniczny? Skontaktuj się z firmą, która oferuje taką usługę. Po zawarciu umowy i weryfikacji Twoich danych otrzymasz możliwość podpisywania dokumentów na odległość.
Profil zaufany a ubezpieczenie
Warto pamiętać, że za pośrednictwem profilu zaufanego możesz wyrobić także kartę EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jest ona niezbędna podczas podróży za granicę. W momencie wypadku zapewnia darmową pomoc medyczną na terenie obcego kraju.
Mimo wielu zalet karta nie pokrywa wszystkich kosztów leczenia i ratownictwa. Dlatego oprócz wyrobienia karty EKUZ, warto wykupić także polisę turystyczną. Dzięki niej unikniesz wydatków związanych np. z:
- pobytem w szpitalu;
- transportem medycznym;
- zachorowaniem na COVID-19.
Jeśli chcesz, możesz rozszerzyć ochronę np. o ubezpieczenie bagażu, OC w życiu prywatnym i kosztów rezygnacji z podróży. Wybór zakresu ochrony ubezpieczeniowej zależy od Ciebie i Twoich potrzeb.
Aby uzyskać więcej informacji na temat ubezpieczenia turystycznego, skontaktuj się z naszymi doradcami telefonicznie lub osobiście, składając wizytę w jednej z placówek. Możesz także wykupić polisę bez wychodzenia z domu za pośrednictwem internetowego formularza. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie spokojne wakacje!
Oceń artykuł