Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Szukasz ubezpieczenia samochodu?

2021-05-14

Homologacja samochodu - co to jest i co musisz wiedzieć?

Czym jest homologacja samochodu? Kto wystawia świadectwo homologacji? Sprawdź!

Homologacja samochodu - co to jest i co musisz wiedzieć?

Homologacja samochodu to nic innego jak proces sprawdzania pojazdu pod względem spełnienia wszelkich norm i wymagań technicznych, dzięki którym może być on dopuszczony do poruszania się po drogach. W Polsce zajmuje się tym Transport Dozoru Technicznego. Jak sprawdzić homologację samochodu i jak otrzymać świadectwo? Sprawdź.

Co to jest homologacja?

Homologacja samochodu to cały proces, który ma na celu sprawdzić zgodność pojazdu z ustalonymi normami, a także warunkami technicznymi. Dzięki temu pojazd może być dopuszczony do ruchu drogowego i nie ma wątpliwości, że jest z nim coś nie tak. Wszystkie te potwierdzenia muszą być spójne z polskim prawem. 

Świadectwo homologacji utrzymuje się dopiero po uzyskaniu pozytywnych wyników badań wykonywanych przez jednostkę techniczną. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych czy przyczep. Homologacja pojazdu odbywa się jeszcze przed rejestracją.

Istnieje wiele kategorii homologacyjnych. Pierwszą z nich, najpopularniejszą, jest ta oznaczona literą M, która dotyczy samochodów osobowych posiadających co najmniej cztery koła. Kolejna kategoria N określa samochody, które są przeznaczone do przewozu ładunków i mają co najmniej cztery koła, czyli są to pojazdy ciężarowe.

Poza tym istnieją jeszcze takie kategorie homologacyjne pojazdów:

  • Kategoria O
    przyczepy i naczepy,
  • Kategoria L
    pojazdy samochodowe z dwoma lub trzema kołami, motorowery,
  • Kategoria R
    przyczepy rolnicze,
  • Kategoria T
    ciągniki rolnicze,
  • Kategoria S
    wymienne urządzenia ciągnięte.

Kogo dotyczy homologacja pojazdu i kiedy trzeba otrzymać świadectwo?

Wiesz już, co to jest homologacja oraz jakich typów pojazdów dotyczy. Nie każdy jednak musi starać się o takie świadectwo, aby móc ruszyć z przydomowego garażu. Dopuszczenie jednostkowe pojazdu musi być potwierdzone przez Dyrektora Transportu Dozoru Technicznego, kiedy powstaje nowy pojazd albo zaszły w nim zmiany konstrukcyjne. Konieczne jest sprawdzenie stanu technicznego, aby mieć pewność, że jest on zgodny z określonymi normami. 

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Przykładowo, producenci nowych aut osobowych, muszą posiadać świadectwo homologacji pojazdu, zanim dopuszczą go do sprzedaży w swoim salonie. W praktyce, kupując samochód z salonu, masz pewność, że jego konstrukcja jest zgodna z wytycznymi technicznymi i pozwala na bezpieczne poruszanie się po drogach.

Ci, którzy samodzielnie wykonują auta, nawet w przydomowym warsztacie mechanicznym, tworzą tzw. pojazd typu sam. Wszelkie zmiany konstrukcyjne w pojeździe również muszą być zaakceptowane, aby móc swobodnie i zgodnie z prawem poruszać się po polskich drogach. To jednak nazywa się dopuszczeniem jednostkowym, o czym wspominamy w dalszej części tego tekstu. W obydwóch przypadkach procedury wyglądają bardzo podobnie, różnią się tylko przygotowaniem dokumentów i kosztami.

Homologacja typu WE lub EKG ONZ

Jeśli producent chce wprowadzić nowy przedmiot wyposażenia albo część samochodu na rynek, konieczne jest uzyskanie świadectwa homologacji typu WE albo EKG ONZ. Najpierw przeprowadzane są badania, a następnie wydawany jest dokument potwierdzający dopuszczenie do obrotu na rynku.

To ważne!

Homologacja typu WE pojazdu obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, a procedura homologacji typu pojazdu tylko w Polsce. Drugie działanie ma na celu uzyskanie świadectwa, o które wnioskuje np. producent samochodu. 

Dopuszczenie jednostkowe pojazdu

Dopuszczenie jednostkowe pojazdu dotyczy osób, które posiadają samochód, który przeszedł pewne zmiany konstrukcyjne albo tworzą one pojazd od podstaw. Przeprowadzanie takich badań jest konieczne w dwóch przypadkach:

  • przed wprowadzeniem auta do obrotu w Polsce (kiedy nie ma świadectwa homologacji WE),
  • po zmianach konstrukcyjnych, ale przed zarejestrowaniem samochodu (posiadając świadectwo homologacji WE).

Dopuszczenie jednostkowe pojazdu nie dotyczy jednak samochodów specjalnych, np. aut Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Agencji Wyjazdu. Nie jest to także konieczne w przypadku właścicieli tramwaju, trolejbusu, pojazdów do użytku na lotniskach, placach budowy i portach, a także wykorzystywanych w zawodach sportowych.

Uwaga!

Dopuszczenie jednostkowe musi być przeprowadzone także po montażu LPG w samochodzie. To częsta formalność, o której zapominają kierowcy, kiedy decydują się na zmianę paliwa, a chcą zaoszczędzić na tankowaniu. Badania techniczne są ważne przez 10 lat, po tym czasie należy udać się do serwisu, który jest upoważniony do wystawienia dokumentu na kolejny okres.

Świadectwo homologacji samochodu osobowego - jak uzyskać?

Od 1 stycznia 2014 roku za świadectwo homologacji samochodu osobowego odpowiedzialny jest Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego. To on wystawia dokument potwierdzający, że pojazd może być dopuszczony do ruchu drogowego. Organ ten jest nie tylko odpowiedzialny za wydawanie świadectw, ale także kontrolę u producentów pojazdów. 

Aby uzyskać świadectwo homologacji pojazdu osobowego, trzeba zgłosić się do jednostki uprawnionej do przeprowadzenia badań. Całą listę znajdziesz na stronie internetowej Transportu Dozoru Technicznego. Koszt ustalany jest indywidualnie. Niezbędne będą także dokumenty, takie jak wniosek o wykonanie badań pojazdu i dokument informacyjny pojazdu, wyposażenia lub jego części. Po otrzymaniu dwóch egzemplarzy protokołu i sprawozdania, trzeba wnieść opłatę w wysokości 1600 złotych. Następnie należy złożyć wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu pojazdu. Możesz to zrobić samodzielnie albo przez pełnomocnika, co kosztuje dodatkowo 17 złotych.

Uzyskanie świadectwa homologacji nie zawsze kosztuje 1600 złotych. Ta kwota dotyczy tylko pojazdów samochodowych, ciągników, przyczep i motocykli. Jeśli chcesz jednak dopuścić do ruchu drogowego zmiany konstrukcyjne, np. element wyposażenia, zapłacisz 400 złotych. Za butlę gazową LPG 200-250 złotych. 

Jakie dokumenty Ci się przydadzą? Na pewno wniosek o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu pojazdu, oświadczenie o wpisie do rejestru przedsiębiorców w KRS albo do CEIDG, dokumenty otrzymane po badaniu, dokument informacyjny pojazdu, wyposażenia lub części. Przyda się także wykaz osób upoważnionych do podpisywania świadectw zgodności typu. Urząd rozpatrzy Twój wniosek, a po miesiącu otrzymasz decyzję. W wyjątkowych sytuacjach czas ten może się przedłużyć.

Dopuszczenie jednostkowe - jak uzyskać?

Samodzielnie skonstruowany samochód albo znacząco przerobiony potrzebuje potwierdzenia, czyli tzw. dopuszczenia jednostkowego. Jak uzyskać taką zgodę?

Najpierw konieczne jest przeprowadzenie badań przez uprawnione do tego instytucje. Listę znajdziesz na stronie internetowej Transportowego Dozoru Technicznego. Koszt takich badań ustalany jest indywidualnie. Trzeba też wypełnić wniosek, który będzie Ci niezbędny do przeprowadzenia całej procedury. Potrzebne będzie również świadectwo homologacji typu albo inne dokumenty, które potwierdzają spełnienie wymagań technicznych określonych w przepisach UE. Po uzyskaniu sprawozdań, trzeba będzie wnieść opłatę za udzielenie dopuszczenia jednostkowego w wysokości 800 złotych. Teraz konieczne jest złożenie wniosku do Transportowego Dozoru Technicznego. Można to zrobić podczas wizyty w urzędzie, listownie, a nawet online (dotyczy tylko homologacji typu WE i EKG ONZ wyposażenia lub części pojazdu). W ciągu miesiąca powinieneś otrzymać decyzję, którą odbierzesz osobiście albo otrzymasz drogą listowną.

Wniosek o dopuszczenie pojazdu do ruchu może złożyć zarówno właściciel, jak i producent, importer albo upoważniony przedstawiciel z siedzibą w jednym z miejsc w Unii Europejskiej. 

Homologacja samochodu a ubezpieczenie OC

Właściciele pojazdów, którzy wykonują zmiany konstrukcyjne, powinni nie tylko zgłosić się o dopuszczenie jednostkowe, ale także udać się do swojego doradcy ubezpieczeniowego. Przeróbki mogą mieć wpływ na rekalkulację składki za OC. Przykładem jest montaż instalacji gazowej albo zmiana pojemności silnika. Nie ma jednak znaczenia nałożenie folii, naklejki czy metamorfoza kolorystyczna. 

Nie przepłacaj za OC z CUK!

Skorzystaj z naszego kalkulatora ubezpieczeń i nie przepłacaj za OC. Możesz też skontaktować się z nami telefonicznie albo osobiście, wybierając się do jednej z placówek.