Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Od czego mogę ubezpieczyć drona?

30/07/2015

Drony w Polsce cieszą się coraz większą popularnością. Incydent na lotnisku Chopina w Warszawie, kiedy to dron zakłócił lądowanie samolotu, co z kolei pociągnęło za sobą konieczność zmiany kierunku lądowania kolejnych dwudziestu samolotów, pokazał, że niestety nie każdy operator drona jest świadomy tego, że w powietrzu obowiązują jeszcze bardziej restrykcyjne zasady, niż na drodze. W obrębie lotnisk obowiązuje strefa CTR, czyli przestrzeń powietrzna będąca strefą kontrolowaną przez kontrolę lotów – używanie bezzałogowych statków powietrznych w takich warunkach jest niedopuszczalne, o ile nie zostało to uzgodnione ze służbami ruchu lotniczego.

Mimo to, dostęp do dronów jest łatwy, latać może nim każdy. Na świecie obserwujemy coraz to nowe możliwości ich zastosowania: dostarczają przesyłki, pizzę, czy nawet pełnią funkcję kelnera. Bardzo często używane są do fotografowania i kręcenia filmów z wysokości. Ich zastosowań jest coraz więcej i same drony są coraz bardziej popularne.Dlatego też ubezpieczyciele wyszli naprzeciw nowej niszy i teraz każdy właściciel drona może ubezpieczyć zarówno samego drona jak i konsekwencje ewentualnych szkód wyrządzonych przy jego udziale.

Ubezpieczenie takiego bezzałogowego statku powietrznego dostępne na rynku obejmuje zarówno OC użytkownika jak i pakiet dodatkowy – tzw. Aerocasco, czyli nagłe i niespodziewane uszkodzenia ubezpieczonego drona, powstałe podczas lotów wykonywanych w zasięgu wzroku sterującego (VLOS) oraz na ziemi w czasie postoju lub naprawy.

Ubezpieczenie OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla posiadaczy dronów. Warto je rozszerzyć o Aerocasco, które obejmuje zarówno drona jak i jego wyposażenie, np. kamerę - radzi Grzegorz Wróblewski, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia. Należy pamiętać, że ubezpieczenie obejmuje szkody wyrządzone podczas lotów wykonywanych w zasięgu wzroku sterującego (VLOS), ale możemy je dodatkowo rozszerzyć o loty poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS) i loty nocne – wyjaśnia Wróblewski.

Należy jednak pamiętać, że w sytuacji wyrządzenia przez dron szkody podczas użytkowania go niezgodnie z przepisami prawa lotniczego, szczególnie w miejscach gdzie obowiązuje zakaz lotów, ubezpieczyciel odmówi wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania – przestrzega Wróblewski.

2015-07-30

keyboard_arrow_up