Firmy z branży TSL przepłacają nawet do 13 tys. zł na ubezpieczeniach OC!

09/04/2015

W związku z czym dużą uwagę przykładano m.in. do oszczędności przy odnawianiu flot. Prócz kosztów związanych z zakupem oraz rejestracją, dodatkowym i obowiązkowym wydatkiem jest wykupienie ubezpieczenia OC. Cena polisy może się znacząco różnić w zależności od regionu oraz ubezpieczyciela, o czym można się przekonać dokonując porównania dostępnych na rynku ofert.

Zakres polisy OC jest dokładnie zdefiniowany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Każdy z obecnych na rynku ubezpieczycieli oferuje przewoźnikom de facto, to samo rozwiązanie.  Najważniejszym kryterium wyboru polisy jest więc cena, która w zależności od towarzystwa bywa diametralnie rożna – mówi Adrian Kościuk, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia.

Postanowiliśmy sprawdzić, jakiego rzędu mogą to być różnice. W celu porównania oferty ubezpieczeniowej dla samochodów ciężarowych, na potrzeby kalkulacji przyjęto, że posiadaczem przykładowej 5-letniej Scanii R 500 o pojemności silnika 16 l i mocy 500 KM jest firma transportowa, a jej 35-letni kierowca prowadzi działalność gospodarczą, ma 35 lat, prawo jazdy posiada od 15 lat, regularnie wykupuję polisę OC oraz nie ma na swoim koncie ani jednej szkody.

Gigantyczne różnice

Właściciele ciężarówek, jeśli nie porównają dostępnych na rynku ofert OC, mogą za obowiązkowe ubezpieczenie przepłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych! Ceny różnią się również w zależności od miasta, w jakim auto ciężarowe jest zarejestrowane. Najtaniej, bo już za 1074 zł, można kupić polisę OC dla pojazdu ciężarowego w Kielcach. Co ciekawe taką samą polisę inny ubezpieczyciel w tym samym mieście proponuje w cenie 14 000 zł.! Gigantyczną różnicę w ofertach widać w zasadzie w każdym mieście wojewódzkim. Do tańszych miast należą Lublin i Rzeszów, gdzie ceny OC zaczynają się już od 1 357 zł. Najdrożej jest we Wrocławiu, Gdańsku, Bydgoszczy i Toruniu, gdzie za ubezpieczenie OC kierowcy zapłacą co najmniej 1 929 zł. U różnych ubezpieczycieli ceny kształtują się w przedziale cenowym 2-5 tys. zł do aż 14 000 zł. Bez wcześniejszego porównania ofert można zatem słono przepłacić.

Region ma przełożenie na wysokość składki

Miejsce rejestracji ciężarówki jest jednym z kryteriów, które wpływają na wysokość składki, nie jest to jednak główny czynnik decydujący o tym czy OC kupimy taniej czy drożej. Porównując obecne ceny OC z tymi z 2013 roku, ceny zasadniczo nie uległy zmianie. 5 letnią Scanię R 500 mieszkaniec Kielc mógł ubezpieczyć tak samo już od 1074 zł. Ceny OC nie uległy zmianie również dla mieszkańców Lublina i Rzeszowa. Natomiast dla wszystkich innych miast wojewódzkich dolny zakres cenowy dla OC wzrósł o 200 do 400 zł.

Czynniki wpływające na cenę

Dla większości ubezpieczycieli najważniejszym czynnikiem wyznaczania ceny OC jest historia przebiegu ubezpieczenia. W tym przypadku ubezpieczyciela interesuje okres użytkowania oraz liczba szkód – na tej podstawie przyznawane są zniżki. Niektóre Towarzystwa obliczają wysokość zniżek na podstawie WIS – współczynnika szkodowości całej firmy. Tutaj pod uwagę brana jest cała flota danego przewoźnika. Pod uwagę brana jest również: pojemność silnika, moc pojazdu, wiek, marka pojazdu, a także wiek kierowcy i okres posiadania przez niego prawa jazdy.

Przewoźnik wtedy tylko zyska pewność, że nie przepłaca za ubezpieczenie, kiedy sprawdzi ceny u jak największej liczby ubezpieczycieli. Zawsze jednak istnieje ryzyko, że trafił na ubezpieczyciela, który nie przyzna mu możliwych zniżek. Ten sam mechanizm dotyczy także ubezpieczeń flotowych, przy których z uwagi na zakup ubezpieczenia dla większej liczby ciężarówek naraz można liczyć na niższe ceny  – twierdzi Adrian Kościuk.

Artykuł przygotowany na wyłączność dla serwisu 4trucks.pl

2015-04-15