Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Kiedy można zacząć naprawiać samochód po stłuczce?

24.04.2019

Jeździsz ostrożnie, dbasz o bezpieczeństwo swoje oraz o bezpieczeństwo innych na drodze, ale i tak przytrafiła Ci się stłuczka. Na szczęście nie z Twojej winy, jednak zarysowany zderzak spędza Tobie sen z powiek. Znasz taki lub bardzo podobny scenariusz z własnego doświadczenia?

Chciałbyś się dowiedzieć, kiedy możesz oddać auto do mechanika? Sprawdź, jak postępować w przypadku kolizji drogowej, aby zaoszczędzić sobie stresu i sprawnie przebrnąć przez proces naprawy samochodu.

Nie możesz od razu naprawiać samochodu, jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie po stłuczce.

Gotówkowe rozliczenie szkody

Jeśli nie Ty spowodowałeś stłuczkę, to możesz obrać jedną z dwóch dróg zmierzających do naprawy szkody w ramach ubezpieczenia OC sprawcy. Możesz rozliczyć kolizję bezgotówkowo lub korzystając ze środków pozyskanych z otrzymanego od firmy ubezpieczeniowej odszkodowania.

W przypadku wyboru gotówkowego sposobu rozliczenia szkody pojawi się u Ciebie rzeczoznawca wysłany przez ubezpieczyciela. Rzeczoznawca ma za zadanie dokonać oględzin pojazdu i skalkulować koszty jego naprawy. Osoba wyceniająca koszty naprawy auta opiera się na średnich rynkowych stawkach kosztów robocizny oraz cenie części samochodowych. Jeśli uszkodzenia są stosunkowo niewielkie, wyceny kosztów naprawy dokonuje się czasami jedynie przez telefon lub na podstawie zdjęć szkody. Pamiętaj, że zakład ubezpieczeniowy ma 30 dni na wypłatę odszkodowania, licząc od dnia powiadomienia o kolizji. Większość kierowców otrzymuje pieniądze w tym właśnie terminie.

Minusem tego rozwiązania jest to, że nie możesz od razu oddać auto do warsztatu. Po zgłoszeniu szkody ubezpieczycielowi skontaktuje się Tobą rzeczoznawca, który wycenia zniszczenia. Zwykle trwa to około 3-7 dni. Dopiero po oszacowaniu szkody można zgłosić się do mechanika.
 

Bezgotówkowe rozliczenie szkody

W wariancie bezgotówkowego rozliczenia szkody wystarczy telefon do ubezpieczyciela sprawcy kolizji. Pracownik towarzystwa wskaże warsztaty, w których można dokonać naprawy. Po rozmowie z ubezpieczycielem, auto możesz od razu oddać do warsztatu. Termin jego naprawy zależy jedynie od długości czasu oczekiwania na naprawę u wybranego mechanika. Warsztat naprawczy wystawia faktury za usługę, a potem rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem.

Ta forma rozliczenia jest często wygodniejsza dla klienta niż gotówkowe rozliczenie szkody. Wybierając ją, nie musisz się martwić o całą organizację naprawy pojazdu. Często bowiem ubezpieczyciele mają podpisane umowy partnerskie z konkretnymi warsztatami, dzięki czemu kosztorys oraz niezbędna dokumentacja zostają sporządzone bezpośrednio w warsztacie.

Oczywiście istnieją pewne sytuacje szczególne, np. wtedy, gdy uszkodzenia są poważne i wymagają dużych napraw – w takim przypadku towarzystwo ubezpieczeniowe może przysłać do warsztatu własnego rzeczoznawcę i wówczas czas naprawy może się nieco przedłużyć.
 

Wysokość odszkodowania

Niezależnie od tego, jaki sposób likwidacji szkody wybierzesz jako kierowca, ubezpieczyciel jest zobligowany do zwrotu całej kwoty bez stosowania jakichkolwiek potrąceń (w myśl art. 361 par. 2 Kodeksu cywilnego).

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku bezgotówkowego rozliczenia szkody proces naprawy będzie wygodniejszy — nie musisz umawiać się na wizytę rzeczoznawcy, a wszystkie niezbędne dokumenty zostaną przygotowane w warsztacie.
 

Chcesz poznać możliwości rozliczenia szkody?

Przekonaj się o możliwychy wariantach ubezpieczenia i skorzystaj z dokładnego kalkulatora online. Zadzwoń po poradę na infolinię 22 33 00 300 lub odwiedź naszą placówkę!

Skontaktuj się z nami:

Zamów rozmowę lub zadzwoń: 22 33 00 300
Znajdź placówkę
Zapytaj o produkt lub współpracę Odpowiemy najszybciej, jak to możliwe
Sprawdź OC/AC na autobez wychodzenia z domu.